I veckan stöts och blöts den aktuella fördjupade översiktsplanen för Nödinges centrala delar med perspektiv mot 2030. Nu är det medborgarnas tur att komma med förslag om hur samhället bör utvecklas. Samtidigt växer mina egna funderingar kring hur realistiska planerna är. Ett förverkligande enligt det utställda förslaget innebär tämligen stora ingrepp i befintlig bebyggelse. Två tydliga stråk med genomfartstrafik och cykelboulevarder skulle fylla en fantastisk funktion, men kräver samtidigt att Alebyggen river några av sina lönsamma fastigheter. Vill man det? Och i så fall vad kommer det att kosta? Ale Torgs stora huvudbyggnad föreslås också styckas upp. Ett svårt byggtekniskt moment och vad säger handlarna om att splittras istället för att föras samman? Tanken är att handelsområdet ska förlängas bort mot Lidl. Att öka avstånden mellan aktörerna harmonierar inte med de teorier som detaljhandelns förespråkare betonar. Där talas det om att öka tillgängligheten genom att samla så mycket som möjligt under ett och samma tak. En annan nyckel till framgång är att erbjuda fria parkeringar, gärna inne i butiken… (det sista var en överdrift).
Just parkeringsfrågan tillägnas ett eget kapitel i den fördjupade översiktsplanen. Lösningen heter avgiftsbelagda p-platser, främst i parkeringshus längs E45. På så vis skapas också ett bullerskydd. Fria parkeringsplatser har varit ett av Ale Torgs främsta argument. Lätt att nå var undertexten som förverkligades. Torget är idag en välbesökt handelsplats, inte för att den är vacker, utan för att den är tillgänglig. Parkeringshus må vara den enda långsiktiga lösningen, det inser även jag, men finansieringen måste in i den totala byggkalkylen för prospektet. Jag tror inte Ale Torgs attraktivitet kommer att nå de höjder som krävs för att göra det motiverat att avgiftsbelägga besöken. Allum är en framgångssaga i Partille, där P-husen är en del av köpcentrat och naturligtvis fritt från avgifter. Kungälv storsatsar på Vita Fläcken och jag tror knappast de tänker börja ta betalt av de bilburna kunderna när målet är att skapa ett ökat inflöde av handel.
Parkeringar är ett måste, men ett dyrt sådant. Därför måste man lyfta på alla stenar runt denna problematik. Möjligheten att parkera bilen är och förblir avgörande för handelns utveckling.
Det är en fantastiskt rolig läsning att ta del av FÖP Nödinge 2030, men hur förankrad i verkligheten är den. Vad är realistiskt och ekonomiskt försvarbart att förverkliga? Det kan egentligen bara marknaden svara på, men det kommer definitivt att krävas investerare med starka muskler om gällande FÖP ska realiseras. Vad inlösen av McDonalds, OKQ8, Lidl, vissa av Alebyggens hyresfastigheter och hyresgäster med långa avtal på Ale Torg vågar jag inte ens spekulera i, men det är inte oväsentligt. Till sist är det ju ändå pengarna som styr. Alla vackra illustrationer till trots.
Trots allt är även en orealistisk FÖP ett steg i rätt riktning, den visar vad som är teoretiskt möjligt, inspirerar och väcker idéer. Vad det blir i praktiken är en helt annan sak.