”Ständiga förbättringar för ökad kundnytta och ett tryggare Ale” – bör innebära att fler elever går ur årskurs nio med godkända betyg tänker jag. Att barn och unga förbereds för framtiden med goda läs-, skriv-, och räknekunskaper är en förutsättning för välfärdssamhället. I år var det 54 elever som gick ur årskurs nio utan fullständiga betyg. Det är ett faktum som kräver att kommunen som huvudman för skolan bättrar sig. I skolans värld är det ofta sammankopplat med resurser. Kommunstyrelsens ordförande, Mikael Berglund (M), påvisar dock under måndagens pressträff att det inte finns några sådana samband. Det är möjligen sant, men jag tänker ändå att det kostar i form av fler undervisningstimmar, assistenter och specialpedagoger för att samtliga elever ska klara sig igenom grundskolan. Utbildningsnämnden får ett tillskott med 2,5 miljoner och frågan är om det räcker för att på allvar vända trenden i skolan?
Huruvida ständiga förbättringar och pratet om effektivitet verkligen hänger ihop med en ökad kundnytta borde också analyseras. Det går självklart att hitta sådana exempel. Ett är de särskilda boenden, Björkliden och Backavik, som drivs på intraprenad med stort självstyre. Där lyckas man med samma påse pengar åstadkomma ett stort mervärde för både de boende och personalen. Ale-samverkans budget har ett nytt fokus. Perspektivet är att utgå från aleborna. Hur tjänar kommunen sina invånare på bästa sätt? Det låter klokt, även om jag faktiskt alltid har utgått från att våra folkvalda haft det som mål.
Om en effektivare administration i kommunstyrelsen leder till fler specialpedagoger i skolan är jag med på tåget, men jag vill gärna se det sambandet innan jag applåderar. När man pratar effektiviseringar i skola, vård och omsorg blir jag kritisk. Det smakar inte gott, kanske är det bara ordet som känns fel. Självklart måste även mjuka verksamheter utvecklas och jobba med ständiga förbättringar. Jag inser det, men Lärarförbudet och Lärarnas Riksförbund har i ett yttrande om budgeten för 2023 påmint Ales ”regeringspartier” om vad de lovat i valrörelsen. Ett smart drag. I den budget som nu presenterades talades det ingenting om målen för lärartäthet eller gruppstorlek i förskolan. Hur verksamheterna ska bli bättre blir nämligen en fråga för tjänstemännen. Politiken har angett målet. En verksamhet som präglas av ständiga förbättringar för ökad kundnytta och ett tryggare Ale. Bågen är spänd, pilarna skickade – träffar de målen? Det återstår att se.