För fjärde året i rad klättrade Ale uppåt i Svenskt Näringslivs ranking över näringslivsklimatet i landets 290 kommuner. Ale placerar sig nu på plats 43. Det är ett fantastiskt kvitto på ett långsiktigt, målmedvetet och till sist väldigt framgångsrikt arbete. Det inleddes med en öppen och rak dialog, där företagarna fick kritisera och sätta fingret på de brister som fanns i kommunen. Det var högt i tak och dåvarande Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) fick klä skott för mycket och lite till. Inget sopades under mattan, tvärtom bjöds ansvariga tjänstemän in och problemställningarna belystes. Ibland fanns det fog för kritik, ibland kunde tjänstemännen ge en bra förklaring till kommunens hantering. På så vis vann man respekt och förtroende för varandra. Där lades grunden till en resa alla idag kan glädjas åt.
Ganska snabbt flyttades fokus till att istället diskutera lösningar och hur företagsklimatet kunde förbättras i framtiden. Politiken tog initiativ till ett näringslivsråd, där engagerade företagare idag ingår och i en nära dialog med företrädare för Ale kommun diskuterar aktuella ämnen. Tro katten att stämningen och relationerna mellan kommun och näringsliv har blivit bättre. Som företagare har du inte bara fått kliva ombord på båten, du är dessutom med och styr. Målet att bli en topp-tio kommun, sett till näringslivsklimatet, har man också varit med och pekat ut. Delaktigheten är utbredd och möjligheterna att påverka bättre än någonsin. För mig är Ales resa på Svenskt Näringslivs ranking ingen sensation. Den var självskriven och jag är övertygad om att den kommer att fortsätta.
Ett av skälen är att det fortfarande finns ett antal tydliga förbättringsområden, till exempel nyföretagande. Dessutom är näringslivsfrågorna prioriterade hos kommunledningen och maktskiftet förra året har inte påverkat. Det bådar gott för en fortsatt positiv utveckling.
Det är ingen mirakelmedicin som har använts. Det mesta handlar om attityd och bemötande, mjuka frågor som ändå kan vara väldigt svåra att förändra. I Ale gick det genom att man var överens om två saker. Dels att nuläget inte var bra dels att målet var att skapa något bättre. Med en ömsesidig respekt för varandra startade Ale en förändringsresa som alla parter har värnat. När dessutom medresenärerna får vara delaktiga under resan har trivseln blivit uppenbar. En god gemenskap borgar för att klimatet kan fortsätta utvecklas i rätt riktning.
Medias attityder till företagande i Ale rankas som bäst i Sverige. Jag utgår från att vi är en del av det resultatet och har därför bjudit redaktionen på tårta. Jag tycker att alla borde fira årets ranking. Ett gott näringslivsklimat är grunden för en kommuns välfärd, tillväxt och framtid. Därför ska näringslivsreportagen även i framtiden ha en framskjuten position i din lokaltidning.
Lilla Edet noterar en uppgång från plats 255 till 232. Jag skulle ändå välja att ta tåget till Ale och kopiera grannkommunens segerrecept.