https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2020/09/ledare-1.jpg

Bygg i dialog och transparens

Ale kommun ska växa rejält i framtiden. Mycket ska ske i centralorterna Nödinge och Älvängen. Det finns flera aktuella planer på central byggnation, men alla är inte med på tåget. Vi kan i veckans tidning läsa flera kritiska röster till två olika bostadsprojekt i Nödinge.

Det är knappast en nyhet för Ale kommun. Byggnation väcker alltid känslor, särskilt om det finns grannar som berörs. Det ligger i sakens natur att vi gärna ser en utveckling och förändring bara den inte påverkar mig. Enda sättet att komma fram går genom att skapa samförstånd, vilket bara kan ske genom transparens och dialog. När Alekuriren publicerade en artikel om den planerade byggnationen av flerbostadshus längs Bräckans väg i Nödinge hörde många i närområdet av sig. En del var väldigt upprörda och kände sig förda bakom ljuset. Det är inget gott betyg. Om så är fallet har kommunen brustit i sitt informationsarbete, däremot är det ingen större skada skedd. Planen är utställd för att samla in åsikter och kritik. Det är nu grannarna har sin makt att påverka. Däremot är det förvånande att byggherren drivit processen så långt om det nu visar sig vara omöjligt att realisera byggnationen. Närboende pratar om fornlämningar och geologiska hinder i marken. Saklig kritik som självklart kommer att utredas, men borde inte det ha skett i ett tidigare skede?

Detaljplanen för bostadsbygget som benämns Joel i svängen, på höjden ovanför Bobollplan i Nödinge, har kommit längre. Här handlar det mest om hur trafiken ska matas till området. Vägar ska byggas ut och trafiken kommer att öka. Så är det och det är en logisk effekt av att kommunen växer. Det måste vi räkna med, men frågan är i vilken omfattning? Att våra samhällen kommer att förändras ganska rejält de kommande tio åren kan vi bara utgå från. Det är ofrånkomligt att vi behöver bygga mer lägenheter när efterfrågan ökar och människor vill bo centralt. Med pendeltåg på fem orter behöver inte central byggnation betyda ökad trafik i samma utsträckning som tidigare. I framtidens Ale går det utmärkt att bosätta sig utan egen bil. Det kommer att finnas bilpooler även här, var så säkra.

Mer från ledare

Osmaklig kampanj

Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) hamnade i skottgluggen när kommunfullmäktige…

Skam den som ger sig

Attityd och inställning är a och o. Den gångna veckan…

Vad är en centralort?

Ja, ni läste rätt. Årsredovisningen för Ale kommun ska 2023…

Nära helvetet

Demokratins spelregler måste alltid beaktas och i vissa fall försvaras.…

Senaste nytt

Så påverkas trafiken i Bohus av arbeten

Ett större och betydligt mer omfattande arbete kommer att ske…

Skår IBK blir Skepplanda BTK 

I slutet av september stod det klart att Skår IBK:s…

Kulturbyggnader i behov av renovering

Servicenämnden föreslår att kommunfullmäktige anslår ett investeringsmedel om 6,6 miljoner…

Eko-bonden Tina ger sig ut i butikerna

Tina Åkesson och hennes man Hans köpte Kärra Mellomgården i…

Kommunhus kan göras om till utbildningslokaler

I sin lokalförsörjningsplan 2023-2032 har Samhällsbyggnadsförvaltningen uppgett att behovet av…

Modellkoncept för jämställdhet

Likvärdig service och jämställd resursfördelning till olika grupper av kvinnor…

”Det är otroligt roligt”

I 275 av landets kommuner arbetar fler män än kvinnor…

LN-70 toppar kvalserien

LN-70 har hittills spelat fyra matcher i kvalserien till HockeyTvåan…

”De som redan har det tufft får det ännu svårare”

Försörjningsstöden har inte skjutit i höjden ännu, men larmklockorna ringer…

Jack & Brolle till Café Torpet

”Visor och Grimascher” är en hyllning till Cornelis Vreeswijk där…

Migrationsekonomiskt bokslut

I en värld där vi möter allt mer komplicerade utmaningar,…

Guld och silver i SM

Under den gångna helgen hade 231 deltagare från 66 olika…

Industriområde har skredsäkrats

I november 2020 beslutade regeringen om höjda bidrag för skredsäkringsåtgärder…