Invigningen av BanaVäg i Väst i söndags blev en folkfest av sällan skådat slag i Ale och Lilla Edets historia. Jag måste erkänna att jag kände en viss oro när de digra programmen från respektive ort anlände till redaktionen. Hur skulle besökarna räcka till? Vem skulle bli utan? I efterhand kan vi konstatera att oron var obefogad. De räckte mer än väl. 450 personer valde dessutom att istället för att delta i festligheterna ta sig till Alebackens alpina premiär – nytt rekord även där. Att backen öppnade samma dag som BanaVäg i Väst invigs känns också som ödets mening. Alebackens utveckling har ju till stora delar just vägbygget att tacka. Utan överskottsmassor hade backen inte kunnat höjas och ekonomin för en ny lift hade också blivit svår att finna.
Att vägen och järnvägen har engagerat oss råder det ingen tvekan om. Synpunkterna har varit många, men allt eftersom har ris blivit ros och jag kan bara vittna själv till min reaktion när jag mötte den första snöplogen på nya E45. Han satte ner hyveln lite för lågt och plötsligt slog det gnistor. ”Vad f-n gör du med vägen, idiot!” Tanken for spontant genom mitt huvud. Vägens kondition och välmående har fått en position så nära hjärtat att det högg till när jag såg den skadas av plogen…
När så invigningen stod för dörren och det äntligen var dags att inviga projektet blev det på nytt väldigt komiskt. I drygt fem år har vi klagat över vägavspärrningar, trafikomläggningar och andra hyss. Nu när nya E45 äntligen var redo att tas i bruk i full skala började vi med – att stänga av den. Jodå, nu skulle vi plötsligt gå, springa och jogga mellan Ale Torg och Alafors! Nåväl, detta sagt med ironi, men för en del mindre insatta trafikanter måste det ha uppstått ett och annat frågetecken i söndags morse. ”Var det inte E45 som skulle invigas idag? Den är ju fortfarande avstängd?”
I måndags vaknade många pendlare upp i en ny verklighet. Buss har blivit tåg. Tanken är att det ska bli tätare avgångar och kortare restider för de flesta, men det tar fortfarande en månad innan vi ser effekterna fullt ut. Under december är det halvtimmes trafik och först i januari kommer kvartstrafiken igång. Då tror jag att många kommer att upptäcka bekvämligheten i att inte behöva fundera på när tåget går. Har det precis gått ett, kommer det ett nytt inom 15 minuter. Däremot kommer det säkert att ta lite tid innan resan till och från tågen känns bekväm. Här gäller det fortfarande att ha koll på tidtabellen för det stora flertalet.
Invigningen blev en folkfest. Det kändes som att det här var dagen som alla väntat på och i Göteborgs-Posten menade den utsände reportern att det var mer folk ute i Älvängen än i Göteborg… Kanske har göteborgarna redan hittat Alependeln?