Digitaliseringen har satt hela mediebranschen i gungning. De stora tidningshusen grubblar över framtiden och branschens egna ”vetenskapsmän” kommer inte med några direkt glada tillrop. Läsarnas dom har egentligen redan kommit, frågan är hur lång tid utslaget tar att verkställa. Framtidens tidningsläsare är inte beredda att betala för nyhetsförmedlingen. Den prenumererade morgontidningen tappar upplaga i rasande takt. Domen är tydlig, gärna en tidning, men den ska vara gratis för läsaren.
Om detta och mycket mer fick vi höra på årets branschdagar för Gratistidningarnas förening. Till skillnad från prenumererade morgontidningar brottas inte annonsfinansierade lokaltidningar med minskad upplaga, men visst utmanas även vi av digitaliseringen. Vår verksamhet finansieras inte av läsarna, utan av annonsörerna och dessa lockas självklart av nya intressanta reklamalternativ. Den utmaningen delar vi med alla traditionella medier. Professorerna är eniga om att morgontidningen måste hitta en ny finansieringsmodell och de lokala gratistidningarna måste våga satsa på att vara aktiva även på nätet. Samtidigt markerar allt fler branschkunnig expertis att segerreceptet även i framtiden kommer att vara den lokala journalistik. Det är den som ytterst gör att du behåller dina läsare och så länge tidningen är läst kommer den vara högintressant för annonsörer. Den slutsatsen stärker självklart den tidning du läser, men samtidigt oroas jag över konsekvenserna som samhället står inför om medier som Göteborgs-Posten måste fortsätta göra avkall på sitt redaktionella arbete. Vem ska betala de grävande journalisternas arbete om ingen längre betalar för nyheterna? Vem ska då granska våra makthavare och förtroendevalda? Hur ska vi då veta att våra gemensamma tillgångar används till det som de är avsedda för?
Tyvärr är det ingen som tänker så långt, utan det kommer att bli trångt på de efterklokas bänk. ”Tänkte inte på det…”
Ytterst blir det en demokratifråga och för att bevara yttrandefriheten och den fria journalistiken kommer det krävas resurser. Den annonsfinansierade lokaltidningen kommer självklart att bli mer eller mindre tvingad att ta ett större redaktionellt ansvar, men om även dessa tvingas brottas med en trång plånbok kommer inte lösningen att finnas där heller. Bara för att lokaltidningen är gratis för läsarna är den ju inte gratis att varken producera, trycka eller dela ut.
Trots all oro som finns i branschen väljer jag att se situationen från den ljusa sidan. Riksnyheterna kan vi nästan inte gömma oss för. De dyker upp överallt. Konkurrensen om att få förmedla dem i radio, tv, tidningar och på mängder av sajter är enorm. De lokala nyheterna däremot, som TV4 förvisso inte tror har någon framtid, är lika unika varje gång de trycks i respektive lokaltidning. För det är fortfarande det enda mediet som bryr sig om de små betydelsefulla händelserna nära dig. Och så länge det är så i många av landets kommuner kommer den lokala papperstidningen, som självfallet måste vara gratis, att vara den givna kanalen för både annonsörer, debattörer och läsare.