I 14 år har Ale kommun drivit den internationella entreprenörsutbildningen YEE. Utvärderingarna har år efter år skvallrat om en både positiv som givande upplevelse. Utbildningens främsta mål har varit att ge ungdomar förmågan att utveckla ett kreativt tänkande, att våga se saker ur fler än ett perspektiv. Till uppgift har de fått att i mixade grupper med nyvunna vänner från olika delar av Europa ”brainstorma” och formulera en affärsidé. Den presenteras i slutet av utbildningen och ska då motiveras med tillhörande affärs- och marknadsplaner. Projektarbetet ställer krav på att hitta kreativa lösningar när problemen hopar sig. Den första idén är ju inte alltid den rätta och då gäller det att kunna tänka om.
Jag har haft förmånen att fått följa utbildningen på nära håll under samtliga år. Varje gång har jag inledningsvis tänkt att ”hur ska de verkligen få ihop det här till en trovärdig affärsidé, de är ju inte ens överens om namnet på produkten?”. Det har självklart inte alltid gått smärtfritt och ofta har grupperna fått slita till sent på natten före presentationen. Likt förbaskat har de alltid lyckats få ihop det och än så länge har ingen grupp fått kasta in handduken. Tvärtom. När presentationerna äger rum är det alltid med stor självsäkerhet som ungdomarna argumenterar för sina idéer. Inspiration och energi är ett nyckelord i pedagogiken i YEE. Lärarna består av entreprenörspedagogen, Dennis Larsen, som själv gick utbildningen premiäråret 2001, och Nicolette Michels samt professor Roger Mumby Croft båda med erfarenhet från Oxford- och Warwick University i England. Till sin hjälp har de teamleaders från tidigare år samt dramaoch fritidspedagog Mats Berggren. Den sistnämnde utnyttjas när huvudena börjar hänga och deltagarna behöver uppmuntras. Exakt hur varje dag kommer att se ut vet ingen. Lärarna omprövar ständigt vad som är bäst att göra för stunden, samtidigt håller de järnkoll på att projektarbetena fortlöper. Det finns en magi i konceptet som är svår att sätta fingret på, men att det finns mycket att lära från YEE är jag helt övertygad om. Vid flera tillfällen har professor Roger Mumby Croft erbjudit sina tjänster för att bland annat styra upp arbetet i Ale gymnasium. Det erbjudandet avböjdes. Synd kan jag känna idag, även om vi inte vet om det hade kunnat ändra skolans fall. Det hade dock varit värt ett försök. Särskilt med tanke på att snittbetyget på YEE från ungdomarna är 4,8 på en femgradig skala. Nöjda elever är de bästa marknadsförarna.
Idag har jag fått en helt ny insikt beträffande YEE. Jag ser det inte längre enbart som en utbildning, utan kanske ännu mer som ett stort fredsprojekt. Deltagarna var i år inte bara från olika europeiska hörn, utan två av dem var från Egypten. Att våra yngre medborgare bygger relationer långt utanför våra gränser borgar för en utbredd förståelse och en större förmåga att hantera konflikter i framtiden. Med vänner i till exempel Ryssland, Polen och Egypten blir främlingsfientlighet inte längre mer än ett uddlöst begrepp för framtida generationer.