Angående Västlänken – intet nytt. Kostnaderna fortsätter att skena och kan om det vill sig illa bli mer än dubbelt så dyrt mot planerat. Nu föreslår Trafikverket att en lösning kan vara att utvidga trängselskatten så även aleborna drabbas.
2012 hyllade jag i en ledare Trafikverkets genomförande av Bana Väg i Väst. Projektet som omfattade dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Trollhättan, fem pendelstationer i Ale och en ny E45 med fyra körfält. Det var inte bara resultatet som imponerade, utan också budgetdisciplinen och tidplanen. Av de budgeterade 13,8 miljarderna användes 13,2. Hör och häpna det blev billigare än beräknat. Invigningen skulle hållas den 12:e i den tolfte månaden klockan 12.12. Det blev istället den 8 december. Infrastrukturprojekt som alltid drar ut på tiden var färdigt tidigare än någon vågat hoppas på. Det var en succé och myndigheten var värd alla applåder.
Bo Larsson hette projektledaren för BanaVäg i Väst. Hans framgångsrika ledarskap gav honom huvudansvaret för det omstridda och hett debatterade Västlänken – en tågtunnel under Göteborg. Här har framgångarna uteblivit. Projektet har kantats med det ena bekymret efter det andra. Alla tidsplaner och budgetar har spruckit för länge sedan. Entreprenadavtal har sagts upp, underleverantörer har hängts ut som syndabockar – närmast kriminella.
Jag läser nu att Trafikverket talar om att intensifiera kostnadskontrollen efter att utgifterna har ökat med 400 procent på etapp Korsvägen. Förlåt! Kom myndigheten på att kostnadskontroll är en viktig del av verksamheten när kostnaderna skenat med 400 procent på en etapp? Personligen, och säkert många med mig, märker när elpriset går upp med 2 procent. Att inte dra i handbromsen i tid och ha en bättre kostnadskontroll från dag ett är ett grovt tjänstefel.
Nu har Trafikverket genomfört en studie för att hitta förslag till finansiering av det havererade projektet. Det förslag som diskuterats de senaste veckorna omfattar förlängd trängselskatt från 2037 till 2044 samt att dessutom omfatta en yttre zon som i så fall omfattar även alebor som korsar Jordfallsbron. Du behöver alltså inte gästa staden för att ändå tvingas vara en medfinansiär av infrastrukturutbyggnaden. Vi deltog inte i folkomröstningen om trängselskatten och våra folkvalda har inte heller varit involverade i diskussionerna. Hur vore det med lite demokratisk ordning och reda? Trafikverket har inte bara slösat med skattemedel, de har dessutom förlorat mitt tidigare fulla förtroende.