Hur är det ställt med näringslivsklimatet i Ale kommun? Inte så bra enligt de senaste undersökningar som gjorts av bland annat Svenskt Näringsliv och Business Region Göteborg. Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund hävdar att måttet är rågat och har lovat att några fler underbetyg, som i BRG:s senaste rapport Insikt, inte ska upprepas. Kommunledningen tar nu krafttag för att komma till rätta med problemen och under den närmaste tiden råder det full fokus på näringslivet. För att ta reda på vad kommunen kan göra bättre har Berglund bjudit in ett 15-tal företagare från olika branscher. Det låter som ett smart grepp. Istället för att Ale kommun dikterar villkoren får brukarna, de som faktiskt sitter på svaren, chansen att göra sin röst hörd. Att lyfta problem till ytan är alltid bättre än att försöka sopa dem under mattan. I Ales fall finns ingen annan utväg, botten är nådd och då gäller det att syna alla tänkbara faktorer som kan utgöra ett hinder för utveckling och förbättring. Vi på lokaltidningen kommer allt för ofta i kontakt med frustrerade företagare som känner sig motarbetade från kommunala tjänstemän. Hur kan det vara så? Det senaste exemplet är Emris Olsson på Svenska Stenhus vars frustration medförde att Ahlafors Kiosk klappade igen den gångna helgen. Oavsett de bakomliggande orsakerna till beslutet är det alarmerande när kommunens tjänstemän och näringslivets representanter inte lyckas kommunicera på ett vettigt sätt. Då är det lätt att förstå varför näringslivsklimatet i Ale kommun ser ut som det gör.
En positiv respons fick Ale Företagsforum i fredags när man arrangerade höstens första sopplunch. Intresset var rekordstort. Ett 75-tal näringsidkare och kommunala företrädare trängdes om utrymmet i Pollex nya lokaler i Nödinge. Troligen lär det bli ännu fler på nästa sammankomst, som äger rum onsdagen den 26 oktober i Medborgarhuset, Alafors. Dragplåstret heter då Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared. En föreläsning att se fram emot!
På området näringsliv måste jag ta tillfället i akt att hylla några verkliga entreprenörer som på olika sätt bidragit till att sätta Ale på kartan. Det handlar å ena sidan om Cecilia och Daniel Ferdinand som driver Sommarhagens Gårdsmejeri och i det andra fallet om Maud Hjort och Torbjörn Jonson som i fredags hade invigning av sitt musteri på Ales Äppelgård i Skönningared.
Beträffande Sommarhagens Gårdsmejeri hade jag nöjet att få träffa makarna Ferdinand i upptaktsskedet av verksamheten för några år sedan. Mitt ute i skogen, i utkanten av Ryd, hade de låtit sin dröm bli verklighet. Med ett 30-tal getter på gården tillverkas nu ost som har fått de mest välrenommerade krogarna i Göteborg att lyfta på ögonbrynen. Sommarhagens Gårdsmejeri levererar numera produkter till Restaurang Basement och Kock & Vin, som båda förfogar över en stjärna i Guide Michelin. Snacka om framgångsrikt entreprenörskap!
Några som också lever ut sin dröm är grundarna till Ale Äppelgård. Det var första gången, och förmodligen den sista, som jag i egenskap av redaktör fick uppleva en musteriinvigning i förra veckan. Huruvida Ales Äppelgård kan komma att ta upp konkurrensen med Kiviks Musteri återstår att se. Hur som helst är det en satsning som sticker ut och som förhoppningsvis kan bära frukt…