I torsdags gick tiden ut för samrådet runt förslaget till översiktsplan Ale 2050. Nu väntar genomgång av synpunkter och en eventuell revidering av förslaget. Till hösten är det en sista granskning innan Ale har en ny ÖP att flyga med. Jag tror att den första ronden gav flera positiva besked och nu handlar det om att gå från ord till handling.
En översiktsplan ger ett övergripande besked om hur kommunen planerar att växa och utvecklas på lång sikt. Ale kommun spänner bågen och talar om drygt 52 000 invånare om 30 år. En befolkningstillväxt med 63%. Det är en spännande målbild, men den ställer också krav. Nu måste de konkreta handlingsplanerna fram och förutsättningarna för expansion måste falla på plats. Vi talar om tunga investeringar i infrastruktur som vägar, vattenledningar och avlopp. Att växa kostar, men belöningen väntar runt hörnet. Fler skattebetalare att slå ut kostnaderna på kommer vara positivt på sikt.
Jag har själv suttit med i ett antal samråd om översiktsplanen. Det har varit med olika näringslivsperspektiv. Den nya översiktsplanen visar på ett antal nya tänkbara verksamhetsområden, vilket är positivt. Det som saknas är en beskrivning av vad som krävs för att gå från ord till handling. Det får inte stanna vid förslag till verksamhetsområde. Det skapar inga nyetableringar. Kommunen borde med all tydlighet spränga ner ett och annat berg för att visa exakt var de önskar se en företagsetablering. Samma sak när det gäller nya bostadsområden. Gå före och visa vägen. Dra fram vägar och avlopp. Ta de initiala kostnaderna. Dessa kan fördelas på exploatörerna längre fram. Ska Ale växa i önskad takt krävs en tydlig handlingskraft och definitivt en tidplan för varje planerad exploatering.
De riktigt stora bostadsvolymerna kommer att ske längs förbifart Älvängen, ringleden öster om samhället, samt över Brandsbobergen mellan Nol och Nödinge. Jag hoppas att kommunen lägger stor kraft vid att fördjupa sig i dessa områden. Tillsammans med förtätningen i pendelorterna, där det finns många spännande projekt på gång i såväl Surte som Nödinge och Älvängen, kan det tillskapas riktigt stora bostadsvolymer. Det är också spännande att följa utvecklingen av Lödöse södra. Det finns stor potential i detta område som med en egen tågstation har alla förutsättningar att bli en attraktiv pärla på landet, 25 minuter från Göteborgs central.
Det är bara att sätta igång!