Ett står i lågor, ett annat förbereder första spadtaget. Handelsutvecklingen står på nytt i centrum i Ale kommun.De senaste årens många spekulationer om en ny handelsplats i Älvängen är nu till ända. I måndags presenterades vilka som tänker bygga och finansiera samt vilka som tänker hyra in sig. Fast alla moln skingrade sig inte. Av de närmare 7000 kvm är det bara drygt hälften som är kontrakterade och klara. Ankaret i den nya handelsplatsen blir Coop. Kooperationen tänker uppenbarligen ta tillbaka sina förlorade marknadsandelar i Göta älvdalen. Det är inte så länge sedan det fanns en Konsumbutik i varje samhälle, men när kartan ritades om blev bara Surte kvar. Med en helt ny butik om 3200 kvm får Ale kommun ytterligare en livsmedelsjätte som tänker utmana på allvar. Vad konsekvenserna eller effekterna blir kan vi bara fundera kring. Att aleborna blir att gratulera råder det ingen tvekan om, konkurrens pressar aktörerna att ständigt ligga i framkant med erbjudanden.
Personligen funderar jag mest på om underlaget verkligen räcker? Kan Älvängen mätta tre livsmedelsbutiker, när en av dem blir så betydligt mycket större? Hur påverkas den övriga dagligvaruhandeln i Ale?
ICA Kvantum på Ale Torg är idag en tydlig etta med sin storlek, utbud och inte minst sitt geografiska läget. Det har en avgörande betydelse för handeln. Även de som bor norr om Nödinge passerar nästan dagligen Ale Torg, varför handelsströmmarna talar för fortsatta framgångar för ICA. Dessutom är Systembolagets etablering det som kan bli tungan på vågen. Att den gröna skylten saknas på Handelsplats Älvängen kan få en avgörande betydelse.
Den nya handelsetableringen baserar sig mycket på det som komma skall. Att tillväxten kommer när bostäderna byggs, att underlaget är ett annat i framtiden. Fram till dess då? Hur uthålliga är butikerna och fastighetsägaren? Hinner det bli en kamp om de nya kunderna eller blir det bara ett krig om de som redan finns? Handelsplats Älvängen behöver ett attraktivt utbud för att locka kunder utifrån. Det krävs inflöde av handel för att nå framgång. Här har affärsutvecklarna något att bita i.
Jag är orolig för balansen i Älvängen. Krafterna för att utveckla samhället har inte dragit åt samma håll. Resecentrumet med pendeln hamnar i ena änden och den nya handelsplatsen i andra. Däremellan har vi de befintliga och starkt rotade affärsrörelserna. Är det så genomtänkt? Kanske inte, men möjligen inte så avgörande heller. Skapas 200 nya arbetstillfällen och ett inflöde av handel istället för ett utflöde har vi alla skäl att applådera.
Nästa år firar Bohus Centrum 40 år. Söndagens larm om en brand som spred sig hastigt från Nettos lastbrygga och upp längs fasaden var beklaglig. Å andra sidan var det många år sedan som just Bohus Centrum fick så stor massmedial uppmärksamhet. Räddningstjänsten fick kontroll på branden innan den hann sprida sig in i anläggningen. Rökutvecklingen som var kraftfull lär emellertid göra sig påmind ett bra tag fram över. Det behövs ett närcentrum i Bohus, frågan är bara med vilket innehåll? Alebyggens vision om ett friskvårdscentrum är spännande, men är det tillräckligt kommersiellt gångbart? Återstår att se hur pigg 40-åringen är om ett knappt år.