Det händer mycket i Ale just nu och så har det varit de senaste fem åren. Infrastrukturminister, Åsa Torstensson (C), tog första spadtaget 2 maj 2007. Nu är det knappt ett halvår kvar innan Bana Väg i Väst är färdigbyggt och redan idag ser vi förändringar i rätt riktning. Det är inte bara nya bostäder som planeras, utan framför allt är det handeln som ligger i startgroparna för det nya Ale. Klädkällaren bygger intensivt i Stora Viken, det röjs plats för Handelsplats Älvängen och i dagarna tar Kommunstyrelsens arbetsutskott beslut om att förvärva den centralt belägna fastigheten i Älvängen med restaurang La Plaza och Svenheimers konditori i. Köpet ska möjliggöra en fortsatt utveckling av området runt det kommande resecentrumet. Att förtäta i centralorterna är en ambition och ståndpunkt som Ale kommun har markerat sedan länge. Det lär planeras för både bostäder och handel. I veckan fick Kommunstyrelsen en dragning om ett huvudförslag för utveckling av det nuvarande busscentrum i Älvängen. Det är ett spännande bygge med inriktning på både miljö och arkitektur. Vi redovisar detta i nästa veckas nummer som är det sista före sommaruppehållet. Det kommer också ett nummer mitt i juli, men då ligger redaktionen på solsidan… Vad jag ville ha sagt är att notera hur Ale nu går in i en ny fas. Förverkligandet av bostäderna vid Keillers Damm i Surte är också spännande att följa. Jag tycker det är oerhört inspirerande att vara verksam i en kommun som andas så mycket framtidstro. Alependeln kommer att bli en utmärkt reklambärare och någon oro för att ingen skulle vilja flytta hit är inte befogad. Framtiden finns i Göta älvdalen och jag hoppas att alla som bor här hjälper till att sprida budskapet om allt positivt som händer här. Nya kommuninvånare innebär också en tillväxt i skatteintäkter, det vill säga våra gemensamma resurser för att utveckla och behålla välfärden. I framtiden kommer kommunikationer att bli allt viktigare. Med Alependeln och kvartstrafik under rusningstid får vi bästa tänkbara förutsättningar. Genom att det blir allt dyrare att framföra egen bil utgår jag från att kollektivtrafiken snart inser vilken konkurrensfördel den har om prisbilden också blir attraktivare. När en vara säljs i allt större utsträckning brukar det medföra att den blir billigare, men när det gäller kollektivtrafik är det något som inte stämmer. Alependeln kommer att göra kollektivresandet än mer populärt i vårt område, således borde prisbilden kunna justeras nedåt? Tvärtom höjs taxan. Det där får jag nog fundera lite över. Det känns inte helt logiskt. Självklart kostar tågen i inköp, men det finns väl med i kalkylen? Det gemensamma ansvaret för en bättre miljö borde medföra att våra förtroendevalda ser en ökad pendeltrafik som ett verktyg för att få fler att åka ”grönt”.
Brrr. 15 grader och midsommar. Ja, det ser inte bättre ut. Det blir till att hålla huvudet högt och egentligen saknar ju vädret betydelse. Det är sill, potatis, gräddfil och jordgubbar som ändå spelar huvudrollen.