I veckan som gick var den fördjupade översiktsplanen för Nödinge centrum i fokus. Två samråd och ett ortstutvecklingsmöte med FÖP:en som huvudtema. Efter detta går det lätt att summera. Nummer ett är att nödingeborna är stolta och tämligen nöjda med samhället. Det var inget rungande ja när stadsarkitekt Magnus Blombergsson frågade om nödingeborna ville ha en attraktiv småstad. Det finns istället en förkärlek till det enkla och framför allt bilfria samhället. Jag är personligen också tveksam till att målbilden om att göra Nödinge till en småstad är rätt. Jag tycker att man sätter sig på lite för höga hästar. För det första så tror jag inte det är realistiskt att förverkliga en sådan vision och sen vet jag inte om det är något att sträva efter. En småstad innebär inte bara fördelar, det hörs på ordet. Jag vet inte vad som kan gömma sig i ett modernt småstadskvarter, men det är knappats bara snälla små tomtenissar.
Nödinge är en förort, men med många mervärden. Närheten till naturen är ett av de största och självklart är det bekymmersamt att golfbanan inte är lönsam. Det gör att hela verksamheten hänger löst. Ett stort mervärde riskerar att gå förlorat om man inte inte tar den problematiken på allvar.
En annan stor bonus i Nödinge är Ale Torg. Ett komplett närcentrum som även tjänar många av de som passerar på E45. Den snabba angöringen, stora p-platsen och breda utbudet av både handel och service gör att Nödinge upplevs som en mycket bekväm plats att bo på.
Om parkeringen till stora delar bebyggs med småstadskvarter är jag orolig för handlarnas tillväxt. Vi kan titta på Alingsås, Trollhättan och Uddevalla. Tämligen stora stadskärnor som butikerna mer eller mindre har lämnat. Kvar är caféer, frisörer, optiker och mindre servicebutiker. De attraktiva kedjorna ligger i externa köpcentrum och vi väljer allt som oftast att handla där. Ale Torg är både ett närcentrum och en extern handelsplats. Att bebygga parkeringsplatsen hotar synbarheten från E45 och blir det svårare att göra sig av med bilen i småstaden väljer säkert många att åka förbi.
Det är därför viktigt att verkligen tänka rätt. Jag säger absolut inte, har ingen dokumenterad kunskap att påstå ngåot sådant, att jag har rätt. Däremot är jag djupt oroad för att den fördjupade översiktsplanen är baserad på illustrationer och höga ambitioner. Det kommer aldrig att bidra till en utvecklad detaljhandel. Den fungerar på ett helt annat sätt och därför är det viktigt att de som verkligen kan handel involveras i projektet – omgående. I projektgruppen måste en konsult med kunskap om detaljhandeln sitta med.
Jag frågade ICA-handlaren på torget vad införandet av parkeringsavgifter skulle betyda. Svaret kom direkt. Det får aldrig ske!
Samma sak säger nödingeborna om att leda in biltrafik på Vitklöver- och Rödklövergatan – eller att göra Patron Ahlmans Allé till en genomfartsgata.
Hemska tanke!