Det börjar likna nåt. 30 000 invånare är en milstolpe för Ale kommun. Fortsätter vi i den här takten så är 35 000 invånare ingen omöjlighet, men knappast troligt redan 2020. Jag hade äran att få följa med när Ale kommun uppvaktade alebo nummer 30 000. Det kunde omöjligt ha blivit ett bättre exempel. Familjen Salihagic är tämligen nyinflyttad (2016) och har bara gott att säga om Ale. De talar om den barnvänliga kommunen, pendlingsmöjligheterna, naturen och gläds samtidigt åt att ha storstaden inom räckhåll. För oss som är uppväxta i Ale är nyttigt att få träffa en familj som denna, plötsligt förstår man lite bättre varför man blivit kvar. Ändå är det inte utan att jag slås av tanken; undra hur Ale ser ut när Lailah sitter vid köksbordet om 20 år? Förhoppningsvis sitter hon inte där, utan som 20-åring hoppas jag åter att det är fullt möjligt att flytta hemifrån. Det är inte det idag, om nu inte mamma och pappa kan hosta upp en rejäl slant som kontantinsats.
Det där skrämmer mig oerhört. Om människan inte har möjlighet att frigöra sig, utan tvingas bo kvar i föräldrahemmet längre än önskvärt, tror jag att hen på- verkas i fel riktning. Att flytta hemifrån betyder mycket för en individs utveckling och självständighet. Det måste vara en självklarhet.
Därför blir jag måttligt förtjust av alla protester som föregått kommunens planer på både permanenta och tillfälliga bostäder. Vi måste inse att enda lösningen i bostadsbristens Ale – och Sverige – är att bygga. Det finns ingen genväg och då måste vi bygga även på platser som vi tidigare har ansett vara fridlysta. Min favoritslinga i Älvängen, 2,5 km i skogen öster om Aroseniusskolan, är idag ett minne blott. Här har 350 bostäder redan fått sina ägare/hyresgäster. Ytterligare 200 håller på att färdigställas. Den mysiga skogen är idag ett populärt bostadsområde.
Sedan förstår jag självfallet att boende nära en planerad byggnation blir oroliga, att man räds ökad trafik och försämrad utsikt. I vissa fall är det tyvärr omöjligt att undvika. Någonstans måste man ju bygga, men när det gäller trafik och buller regleras allt detta i planoch bygglagen. Reglerna är strikta och svåra att komma runt, varför alla borde kunna känna sig lugna.
Nu är det inte bara Ale som har tillväxt, även Lilla Edet växer stabilt. Här är det oerhört spännande att följa Lödöses utveckling. När växer Lödöse-Tingberg och Alvhem ihop. Det kan bli en stark ”region” med en tågstation mitt i hjärtat. Återstår bara att göra det möjligt att svänga av E45 i nordlig riktning när man är i höjd med Lödöse södra. Den trafikplatsen skulle man precis som många sa redan då ha byggt när maskinerna ändå var på plats.