Kreativiteten stod i centrum i fredags och lördags. Under parollen Ale Create arrangerades många olika aktiviteter för att lyfta fram den kreativa ådran hos både unga som hos den mer beresta generationen. Ung företagsamhet hade till exempel en uppskattad workshop om entreprenörskap i Ales högstadieskolor och den positiva responsen uteblev inte. Det är tveklöst ett viktigt fokus för våra skolor, då allt tyder på att de jobb som väntar kommande generationer inte ens existerar idag. Kreativitet, entreprenörskap och problemlösning är egenskaper som redan är högt värderade – i framtiden blir de livsnödvändiga inte minst för att skapa de nya jobben i en högteknologisk vardag.
Ale Create i Nödinge och Älvängen lyfte också fram delaktigheten och 300 ungdomar deltog i ett påverkanstorg i Ale Kulturrum. Där fick de möta politiker, kommunala tjänstemän, ungdomsrådet och företrädare för utbildningskonceptet Star for life. Normalt brukar ett 80-tal ungdomar vara engagerade. Nu var det nästan fyra gånger så många. Vad det gav? Det var inte helt enkelt att reda ut det under fredagen, men bara det faktum att ungdomar ges chansen att påverka och säga sin mening är positiv. Jag tror däremot att det krävs träning och goda förberedelser för att ungdomarnas synpunkter ska bli tillräckligt tydliga. När de väl sitter där öga mot öga med våra ledande politiker och tjänstemän är det lättare att vara tyst än att riskera att säga något ogenomtänkt. Eleverna borde därför ha haft med sig ett färdigt batteri med frågor och funderingar. Det blir lite patetiskt när politiker och tjänstemän i vissa fall tvingades svara på sina egna frågor.
Samarbete och delaktighet var annars det som genomsyrade hela eventet Ale Create. Företagarföreningar från norr till söder, föreningsliv, Ale kommun och dess verksamheter samt en rad andra organisationer stod bakom satsningen. Det blev två annorlunda dagar och det är väl just det som är kreativitet, att angripa saker på ett nytt sätt.
Ale Invite är däremot ett projekt som såg en stoppskylt i förra veckan. Skälen till det är flera. De bästa snowboardåkarna OS-kvalar under vintern och uppgavs få svårt att hinna med ett besök i Alebacken. Ett minst lika tungt skäl lär finansieringsmodellen ha varit. Ale kommun har som ensam huvudarrangör och risktagare tvingats betala för både planerade och oplanerade utgifter. Det är självklart inte hållbart i längden. I grunden är det skattemedel vi talar om. Få projekt kan dra över sin budget med det dubbla utan att kritiseras skarpt – det har Ale Invite lyckats med. Kommunledningens vänliga inställning gör att det sannolikt finns en möjlighet för den populära snowboardtävlingen att göra comeback 2018, men då får någon mer vara med och dela på notan. Personligen hoppas jag dock att dessa medfinansiärer inte är spelbolag eller bryggerier. Det är inte klädsamt för en kommun att omge sig med den typ av partners, särskilt inte när målgruppen är familjer och ungdomar.