Höstens första storupplaga. Det är en mäktig uppgift för den lilla redaktionen att en gång i månaden omfamna två kommuner och skicka nästan dubbelt så många sidor till tryck, men det går och det är lika kul varje gång vi visar att det är möjligt. Att fylla en tidning med redaktionellt innehåll är en sak, att finansiera arbetet och produkten till läsarna något helt annat. I takt med att många har valt bort den prenumererade papperstidningen har den gratisdistribuerade lokaltidningen fått ett högre värde.
I ett stort antal hushåll är vi den enda papperstidningen. Jag vet att många är förvånade och ofta undrar hur det är möjligt att lokaltidningen, som dessutom delas ut till alla, kan vara gratis. Helt gratis är den förstås inte. Redaktionens medarbetare ska ha betalt, tryckeriet och de som delar ut den likaså. Kostnaderna finansieras av tidningens annonsintäkter och för de som annonserar är Alekuriren inte gratis. Vad jag vill säga är att tidningen inte hade varit verklighet och definitivt inte gratis om vi inte haft våra annonsörer. Det är därför viktigt att ni som värnar de lokala nyheterna nyttjar tidningens annonsörer. Det är de som ser till att det fortfarande finns en redaktion som kan rapportera om vad som händer i kommunen där du bor och vara ett viktigt demokratiskt forum när känsliga frågor måste debatteras.Det är detta vi använder våra intäkter till. Vad Google använder sina intäkter till lokalt vet jag inte, men jag tänker mycket på det. Vad händer om de lokala språkrören och forumen försvinner på sikt? Kommer vi tvingas lita på vad som skrivs i sociala medier? Kommer Trumps strategi att twittra sig fram att bli verktyget för alla som vill säga sin mening? Kommer allt att bli en gissningslek i framtiden, vad är sant och inte?
Nej, jag tror faktiskt inte det. Det lokala perspektivet kommer att väga tungt även i framtiden. För de som vill nå ut med ett budskap i ett visst område kommer den fysiska brevlådan alltid att vara en unik och rak väg in till köksbordet hos folk. Där kommer en lokaltidning att ta plats i många år till. Sedan är det förstås viktigt att även den lokala papperstidningen hänger med i den digitala utvecklingen. Vårt redaktionella innehåll och rapportering ska självklart också finnas i de digitala kanalerna, men hur trendigt det än må vara att använda den nya teknologin så finns det inget som slår den gratisdistribuerade tidningen när det gäller lokal räckvidd. Däremot vidgar den digitala utvecklingen marknaden för alla som säljer produkter eller tjänster. Vi kan hitta kunder långt utanför Götaälvdalens gränser, men där ute är konkurrensen också mördande hård. Det medför att många fortfarande väljer att behålla ett hårt grepp om sin lokala marknad, sitt eget revir. Det tänker vi också göra. Den här veckan bjuder våra annonsörer er på 48 sidor lokal läsning.
Gratis, förstås.