Lokaltidningen som firar 25 nästa år har genomgått ett antal omstöpningar. Kanske skulle vi väntat till jubileumsåret, men när Corona tog över samhällsutvecklingen skapades det plötsligt tid till sådant som man ofta skjuter på framtiden. Vi har valt att använda tiden till att förbättra den lokala tidningsupplevelsen. Tro det eller ej, men det handlar inte enbart om texter och bilder. Det handlar också om hur det förpackas. Typsnitt, färger och grafiska element bidrar minst lika mycket till tidningens attraktionskraft. Ändå skulle jag vilja påstå att den stora förändringen i nya Alekuriren är något så intressant som ingenting. Nämligen luft. Redaktionen har fått tuffa restriktioner när det gäller antalet tecken. Genom att förhålla sig till en given ram skapas utrymme för den luft som ska göra tidningsupplevelsen bättre. Det blir tveklöst utmanande för oss som skrivit ganska fritt tidigare. Inget är så svårt som att skriva kort och innehållsrikt. En liten notis kan ta lika lång tid att formulera som ett större reportage med obegränsat antal tecken.
Bildspråket är ett annat ämne som vi har diskuterat. Hur tar vi den optimala bilden? Det finns naturligtvis inget enkelt svar, men att bilden har stor betydelse vet vi och i detta sammanhang har faktiskt storleken en avgörande roll. Bli därför inte förvånad om vi ibland väljer att bara använda en bild från ett reportage där kameran gått varm. Övriga bilder kommer vi att publicera på hemsidan (alekuriren. se). Gör det gärna till en trevlig vana att gästa den med jämna mellanrum. Där finns det obegränsat med utrymme för bland annat bilder. I samband med en redesign är det också vanligt att innehållet omdisponeras och flyttas runt. Det har vi valt att undvika bortsett att debattsidan återigen flyttas fram i tidningen. Insändarskribenterna uttrycker alltid en åsikt och bör därför placeras i anslutning till ledarsidan.
I höst planerar vi för en omfattande läsarundersökning som ska ge svar på hur Alekuriren uppfattas, då får vi ett bra betyg på hur vi har lyckats med vår attraktionskraft. Syftet är också att få en aktuell bild av vad våra läsare helst vill att tidningen ska innehålla. Den ska också ha ett fokus på trovärdighet, läsarvanor och räckvidd. Förhoppningsvis bekräftar den bilden av att gratisdistribuerade lokaltidningar med unika lokala nyheter fortfarande är mycket läsvärda och underhållande samt inte minst viktigt – effektiva för våra annonsörer.