Plöstligt händer det, dessutom på en och samma gång. Sportlov, Fettisdagen och Alla Hjärtans dag i en och samma vecka. Fattas väl bara att Kanelbullens dag letar sig in där också i framtiden… Lugn det är först nästa vecka, men håll med om att det råder inflation på aktiviteter. Glädjande nog för alla inblandade har kylan återvänt. Bra för Alebacken, bra för semleförsäljningen (då den smakar som bäst med varm mjölk, särskilt om det är kallt ute) och alla varma hjärtan hamnar i en perfekt kontrast till de svidande minusgraderna.
Jag tror vi är ganska många som regelbundet kastar ett öga på termometern under vinterhalvåret och samtidigt ägnar en tanke åt de brinnande eldsjälarna vid Alebacken. Jag vet inte hur många, som, bara idag när den riktigt bitande kylan slagit till, har kommit fram och glatt konstaterat; ”Det här är ju perfekt för Alebacken, en vecka före sportlovet”. Jag tror inte backens vänner anar hur många som på avstånd beundrar och bryr sig om deras kamp för för att hålla pisten körbar. Så samtidigt när vi grämer oss över att behöva skrapa rutan gläds vi över att se snökanonerna gå på högtryck vid Alebacken.
Som sagt, det händer mycket nu. Förra veckan lanserade lokaltidningen sin ”nya” design- och webbyrå, Peach. Den här veckan presenterar vi en delvis förändrad design av tidningen. Det kommer att komma fler förändringar, men vi får ta det stegvis för att helt enkelt hänga med själva. Förändringarna i denna veckas utgåva omfattar typsnitt, färger och format. Vi har också anpassat annonsformaten med några millimetrar och tidningen har fått en ”ny” frontsida, där vår Kurre inte längre finns med. Den stora märkbara skillnaden är kanske ändå att ledarsidan flyttats från sidan två till fyra. Det är inte ett helt ovanligt upplägg, men för oss på Alekuriren är det första gången och jag tror att tidningens grundare (Göran Larsson) vänder sig i graven. Vår tanke med det här är att både skapa en attraktiv nyhetssida och en ”tidig” möjlighet för annonsörer att exponera sig på. Av gammal hävd vill våra annonsörer synas tidigt i tidningen. Det hjälper inte att undersökning efter undersökning slår fast att placeringen i en tidning på upp till 52 sidor i princip saknar betydelse. Detta gäller särskilt lokaltidningar som har den unika förmågan att intressera läsarna från pärm till pärm. För oss som jobbar med annonsförsäljning är det dock ett tacksamt bidrag att vi nu kan erbjuda både sidan två och tre till annonsörer som vill synas tidigt i tidningen. Att hälften av våra läsare, enligt aktuell undersökning, läser tidningen bakifrån ska vi inte prata om. Då blir det nämligen riktigt jobbigt…
Veckan som gick slog alekuriren.se nytt rekord på nätet. Vår mest lästa artikel är numera den om Malin Apels kamp för sin sjuka son. Ett fall som också uppmärksammats av TV4:as Kalla Fakta. Vad aleborna anser om hanteringen gick det inte att ta miste på i den långa rad av kommentarer som följde på sociala medier.