Det är snart 12 år sedan Alependeln blev en pulsåder mellan Ales fem pendelstationer och Göteborg. Frågan om kollektivtrafikens roll i vårt samhälle är återkommande – och med all rätt. Vårt klimat, våra plånböcker och den gemensamma samhällsekonomin står på spel. Vi uppmanas att resa tillsammans, men hur vackert och enkelt det än låter så finns det hinder på vägen. Ständigt höjda taxor, begränsat antal sittplatser och brist på pendelparkeringar.
För det första: lägre taxor är ett viktigt verktyg för att få fler att välja kollektivtrafiken. Med tanke på behovet av att vi gör klimatmedvetna val, är det inte bara rättvist, utan också smart, att göra kollektivtrafiken så ekonomiskt attraktiv som möjligt. Sänkta taxor skulle inte bara främja miljövänliga resvanor utan också bidra till att göra vardagen lite lättare för många. Om det blir ett mer ekonomiskt fördelaktigt val tror jag att motivationen ökar hos gemene man.
Trots tydliga fördelar med lägre taxor finns det andra, strukturella problem i kollektivtrafiken som inte kan ignoreras. Vi kan inte blunda för att förutsättningarna att kunna resa kollektivt är långt ifrån optimala för många invånare i våra kommuner. Det behövs en omfattande satsning på fler slingbussar och det är investeringar som kostar. Att då i samma andetag förespråka sänkta avgifter rimmar dåligt. Jag vet det, men om fler väljer kollektivtrafiken finns det också en uppsida på intäktssidan. Till tågstationen i Tingberg, Lödöse, borde det också finnas en slingbuss från Nygård genom Lödöse. Det skulle förmå fler att ställa bilen hemma.
Ett av de mest påtagliga problemen framåt, jag tänker i tioårs-perspektiv, kommer nämligen att vara bristen på pendelparkeringar. Bil är än så länge en nödvändighet för att över huvud taget kunna nå en tågstation eller busshållplats. Om pendelparkeringarna blir en bristvara tvingas många välja bilen till Göteborg, trots att de gärna hade valt tåget om möjligheten fanns. En framtida satsning på fler och bättre pendelparkeringar skulle göra en enorm skillnad och minska tröskeln för att välja kollektivtrafiken.
Vidare måste vi också erkänna kapacitetsproblemen på våra tåg. Många resenärer vittnar om överfulla tåg och bussar under rusningstid, vilket gör pendlingen stressig och obekväm. Om kollektivtrafiken ska bli ett attraktivt alternativ för fler, måste vi se till att den fungerar smidigt och har tillräcklig kapacitet för att möta efterfrågan. Sänkta taxor hjälper föga om resan innebär att ståplats på en överfull vagn, eller i värsta fall, inte få plats alls.
Det är tydligt att enbart lägre taxor inte kommer att rädda kollektivtrafiken. För att kollektivtrafiken verkligen ska bli ett hållbart och attraktivt alternativ krävs ett helhetstänkande. Vi måste investera i fler pendelparkeringar, utöka kapaciteten på våra tåg och bussar samt se till att även de mer avlägsna delarna av Ale och Lilla Edet har tillräckligt god tillgång till kollektivtrafik.