Opedagogiskt ordval

Ledare vecka 45 2012

Vi går mot nya tider, inte bara i Göta älvdalen, utan alla som någon gång ska ta sig med eget fordon genom eller via Göteborg. 1 januari införs nämligen trängselskatt. Det är en del av finansieringen av det västsvenska infrastrukturpaketet, där bland annat en ny tågstation under Göteborg ingår liksom nya älvförbindelser. Satsningarna i sig hör vi sällan någon kritik kring, möjligen anser en del att Västlänken (tågstationerna under staden) är för dyr och kan komma att påverka gestaltningen även ovan mark, men att infrastrukturen i sig måste utvecklas och stimulera kollektivtrafik är det få som protesterar mot. Varför då denna storm kring trängselskatten? Är det avgiften som skrämmer? En del, beroende på var du bor och ska åka, drabbas hårdare. Som mest kan skatten kosta dig 1200 kronor i månaden (60 kr/dag). Orättvisan har slagit hårt mot vissa och det är aldrig roligt att få höra svaret; ”Det är lite grann slumpen som har avgjort”. Placeringen av betalstationerna kan debatteras till oändlighet och den diskussionen tänker jag avstå från, däremot är jag förundrad över den låga pedagogiska kompetensen från våra beslutsfattare. Egentligen pratar vi om satsningar som alla är överens om, ändå är vi inte överens. Ett grundläggande fel finns i ordet ”trängselskatt”. Det säger en sak, men innebörden är något annat. Du kommer till exempel att betala ”trängselskatt” även när du åker ut från stan, då du i själva verket bidrar till att underlätta för trafiken och kanske istället borde premieras. Åker du från Ale till Kungsbacka är du inte heller i närheten av att skapa trängsel i Göteborg, ändå ska du betala ”trängselskatt”. Du betalar för något som du inte orsakar. Det är det opedagogiska ordvalet ”trängselskatt” som har ställt till det. En annan benämning, direkt kopplad till vad den finansierar, hade medfört betydligt mildare stormar. Dessutom borde avgiften vara tidsbegränsad. När notan är betald borde vi åter få köra fritt till och från Göteborg.

På plussidan står att kollektivtrafiken får ett nytt starkt argument. Enklaste sättet att slippa den numera förhatliga trängselskatten är att hoppa på tåget, å andra sidan har Västtrafik för vana att höja taxan så hur vi än gör får vi nog leva med att betala för infrastrukturutvecklingen – och det är vi ju ändå i grunden överens om…

Mer från ledare

Nya tider!

Efter valet 2018 fanns ingen tydlig majoritet. Moderaterna lyckades i…

Vinnare och förlorare

Förhandlingar pågår. Svaret har ekat i mitt huvud den gångna…

Historiskt val

I Lilla Edet är Sverigedemokraterna största parti med 35,4% av…

Bilden går inte ihop

Alla valundersökningar skvallrar om ett rekordjämnt val på söndag. Kan…

Senaste nytt

Centerpartiet går i opposition

Efter att valresultatet som innebar att Centerpartiet i Ale fick…

Nya tider!

Efter valet 2018 fanns ingen tydlig majoritet. Moderaterna lyckades i…

Äppelfest på Tösslandagården

Hösten är den tid på året då äpplen av alla…

Moderaterna slutförhandlar

Den 17 oktober sammanträder nyvalda Ale kommunfullmäktige och då måste…

Efterlängtad återstart av Kilanda marknad

Kilanda marknad bär på en stolt historia. I ungefär 30…

Premiärförlust för Ale Handboll

Almir Suljevic, 32, har meriter från Sveriges bästa handbollsliga. Här…

En femetta som tar AIF närmare ettan

Med tre omgångar kvar av division 2 norra Götaland toppar…

Drunkningstillbud i älven

Det var vid lunchtid på söndagen som räddningstjänsten larmades till…

Varm komedi med Marianne Mörck

”Britt-Marie var här” är berättelsen om samhällen vid vägar där…

Omstart i livet för Nazar Ali Nazari

September, strålande sol och klarblå himmel. Nazar Ali Nazari njuter…

Kilanda marknad på lördag

KILANDA. Nu på lördag, den 24 september, arrangeras Kilanda marknad.…

”Alla människor är lika mycket värda”

Namnet LEVA-huset, som inryms i fastigheten mitt emot ICA Boström,…

Tränare, spelare och ordförande i Surte

Linus Warnholtz tillbringar mycket tid i Bohushallen och denna sena…