Det blev som väntat högt tonläge i kommunfullmäktige när kommunstyrelsens nämndplan presenterades. Den planerade kampanjen om att informera första generationens migranter om möjligheten att återvända hem är osmaklig – och är det verkligen kommunens uppgift?
Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) hamnade i skottgluggen när kommunfullmäktige sammanträdde i måndags. Nämndplanen för 2023 innehåller två helt nya uppdrag. Dels ska förvaltningen ta fram ett migrationspolitiskt bokslut över kostnader och intäkter kopplade till första generationen migranter, dels ska en informationskampanj om möjligheter för återvandring genomföras i sociala medier. Ja, ni läste rätt. Låt oss börja med det sista. Jag vill påminna er om att det fortfarande är 2023 och att arbetsbristen inte på något sätt är löst.
Under våren ska kommunstyrelsens förvaltning genomföra en informationskampanj riktad till utlandsfödda migranter i syfte att berätta om möjligheterna för återvandring. I mina ögon känns budskapet tydligt, men enligt uppdragsgivaren är det bara ren information. Antingen vill man inte tala om syftet eller så idiotförklarar man migrationsverket som är den myndighet som normalt sett sköter informationen till migranter. Jag vet inte vad jag ska tro. Den politiska ledningen i Ale kan inte kallas amatörmässiga eftersom de flesta har lång politisk erfarenhet. De vet precis som alla andra samhällsengagerade alebor att kompetensförsörjning är en av våra största utmaningar. Det saknas personal i skola, vård och omsorg samtidigt som i princip alla hantverksyrken skriker efter arbetskraft. Att i denna stund ta initiativ till en ”återvändarkampanj” måste betecknas som åtminstone ogenomtänkt. Det finns starkare ord att använda. En del pratar om kamouflerad rasism. Det är kanske inte så konstigt heller. Risken för att bidra till en ännu större polarisering är uppenbar, inte minst med tanke på att informationskampanjen ska ske via sociala medier. Där blir den lätt att dela och synlig för såväl de som är i den tänkta målgruppen som andra. Är det verkligen så genomtänkt?
Om nu avsikten är som den politiska ledningen tålmodigt upprepar, att bara informera om de möjligheter som finns, hade det varit bättre att skicka ett adresserat kuvert hem till målgruppen. Genom en öppen informationskampanj som ger känslan av att ”återvänd gärna, vi hjälper dig” skapas ingen vi-känsla. Jag förstår verkligen inte syftet med kampanjen. Informationen är inte ny, den finns redan att tillgå hos migrationsverket, kontaktcenter i Ale och på kommunens hemsida. Om nu syftet är att förmå fler migranter att återvända hem. Vad skulle vi då vinna på det? En klar majoritet jobbar, betalar skatt och bidrar till Ales och den svenska välfärden. Är det ett problem?
Ett migrationspolitiskt bokslut ska tas fram. Det är vad det låter, men inte heller det kommer innehålla några nyheter. Siffrorna finns redan idag, men du får plussa själv för att få fram vad ”invandringen” har bidragit med till kommunen. Med vår låga arbetslöshet är jag övertygad om att den som tror att invandringen över tid är en kostnad kommer bli besviken och upplyst om att de precis som alla andra bidrar till vår gemensamma välfärd..