På tal om vårtecken. Finns det ett bättre vårtecken än när kulan går i luften och det gröna fältets schack – fotbollen – startar upp? Egentligen gör det väl inte det, men av temperaturen att döma var det svårt att känna vårkänslor den gångna helgen. Vi som åkt runt och tittat på lite premiärfotboll kan vittna om en sällan upplevd kyla. Tufft för publiken, men sannolikt riktigt värdefullt för försäljningen av varm korv och kaffe…
Det blir ett roligt fotbollsår lokalt. Det vågar jag sticka ut hakan och påstå redan nu. Ahlafors IF kommer vara med i den absoluta toppstriden i division 3. Älvängens IK:s herrar kommer gå obesegrade genom division 5 och klubbens damlag gör samma sak i division 4. Andra säkra vårtecken är kosläppet, cykelsläppet och grillsläppet. Förvisso har grillen blivit en året-runt-aktivitet för många och är inte längre lika starkt kopplat till årstiden. Cykeln däremot plockas fram så snart gruset från vinterväghållningen är uppsopat. I miljö- och klimattider känns det dessutom som om cykeln har fått en renässans. Elcykeln har fått hjulen att rulla extra fort i branschen och snittpriset för en cykel har mer än dubblats. Det har märkts inte minst hos Anders Adielsson, handlaren som fått anrika Älvängens cykel att växa vidare. På torsdagens näringslivsgala, som numera också är ett vårtecken i Ale, fick han mottaga den prestigefyllda titeln Årets företagare av organisationen Företagarna. Fantastiskt roligt att ett av kommunens äldsta handelsföretag upplever fortsatt tillväxt och personligen kunde jag inte låta bli att le åt tanken att för 30 år sedan delade vi skolbänk när företagsekonomi stod på schemat. Idag åker många från Västsveriges kommuner till just Ale och Älvängen för att köpa cykel. Det är onekligen ett gott betyg.
Anders lovade galagästerna att utmärkelsen bara var början. Nästa titel ska vara ”Sveriges bästa företagare”. Med en kompetent och mångsidig cykelverkstad står han definitivt redo för fortsatta framgångar, ty vem vill längre laga en punktering själv?
Näringslivsgalan är ett initiativ som föddes när hjärnan gick på högvarv för att hitta åtgärder till ett bättre näringslivsklimat i Ale. Årets gala var den sjätte i ordningen och likt tidigare år var det lapp på luckan. Evenemanget har nu blivit så uppskattat att lokalen i Ahlafors Fabriker inte längre räcker till. En flytt till medborgarhuset i Ledet är ett måste om fler ska ges chansen att delta. Det är ett angenämt problem. Fler galagäster innebär också bättre resurser till själva arrangemanget. Det finns onekligen en utvecklingspotential i galan som både företagare och kommun värnar. Sen krävs det naturligtvis mer än en festlig kväll för att näringslivsklimatet ska förbättras, men det är en bra förutsättning när kommun och företagare kan träffas trivas ihop.