Ale kommuns förslag till detaljplan 1 för Nödinge centrum möter skarp kritik från bland
andra Länsstyrelsen, Räddningstjänsten och Trafikverket. Det framgår av de yttranden
som lämnats in under samrådstiden. Bullernivåerna och säkerhetsavståndet till E45 utgör
kärnan i kritiken.
Under sommaren var detaljplan 1 för Nödinge centrum utställd för samråd. Synpunkter från både allmänheten och berörda myndigheter har nu lämnats in. Att det skulle finnas kritik var självklart. Planområdet är centralt och berör många, både näringsidkare och boende. Myndigheternas kritik är samlad och tydlig. Bullernivåerna och säkerhetsavståndet till E45 med farligt gods återkommer ständigt i yttrandena. De ser stora utmaningar att bygga enligt detaljplanens intentioner. Frågan är helt enkelt om det är möjligt att skapa tillräckligt bra boendemiljöer i planområdet med hänsyn till bullernivåer och säkerhet?
Om man gör ett försök att teckna en gemensam bild av vad allmänheten tycker om planförslaget handlar den mest om rädslan för att nya Nödinge centrum kommer att sakna rymd, ljus och grönska. Återkommande är också kritiken mot de planerade parkeringshusen. Ale Torgs stora fördel som handelsplats är tillgängligheten och den menar kritikerna går förlorad om markparkeringarna byggs bort. Det finns också en kritik från handlare på torget om att p-hus och bostadshus framför nuvarande handelslänga riskerar det fina skyltläget som idag finns mot E45. Med andra ord kan det stora p-huset snarare utarma handeln än att stärka den.
En av de mest kritiska rösterna till p-hus på Ale Torg är Västtrafik. De gillar överhuvudtaget inte tanken på att tillgodose parkeringsbehovet. ”Västtrafik önskar att man redan från start planerar för ett lågt eller mycket lågt parkeringstal i området, så att det redan från början får en hållbar prägel där de flesta kan klara sig med de hållbara trafikslagen…” Ett säkrare sätt att lägga krokben på den lokala handeln finns nog inte. Det är uppenbart att alla inte förstått detaljplanens olika syften.
Sammanfattningsvis kan man konstatera att en stor del av bostäderna och utemiljöerna i planförslaget kommer att vara utsatta för höga bullernivåer. Det är naturligtvis en högst rimlig konsekvens av att exploatera bostäder centralt nära motorväg, järnväg och pendelstation. Frågan är om det är värt risken eller om projektledningen redan nu ska tänka om.
Strategin att fronta med bostäder närmast E45 blir utmanande att få igenom i detaljplanen och i nästa skede när lägenheterna ska säljas. Boendemiljön är trots allt en viktig ingrediens i människans vardag. Att dämpa källan till de höga bullernivåerna är också en utopi. Det skulle innebära att Trafikverket väljer att anlägga en mjukare och ljuddämpande asfalt och dessutom föreslår en lägre hastighet på E45 förbi Nödinge. Rimligt? Knappast.