2050 ska Ale passera 50 000 invånare. Det känns fortfarande som en utopi, men gång på gång överraskas jag av hur mycket som faktiskt är i görningen. Om planerna för Älvängen och Nödinge realiseras fördubblas befolkningen i dessa orter.
På ett frukostmöte ganska nyligen redovisades aktuella planarbeten i Nödinge. Här handlar det både om att förtäta centralt och att inta nya markområden. Det är 900 bostäder där, 450 där, 200 där, 100 där… Som ni vet bor det sällan en person i varje bostad. Det blir snabbt väldigt många människor. Dessa ska äta, handla, gå i skola, utöva fritidsaktiviteter och servas på alla möjliga sätt. Det är i grunden positivt och en förutsättning för att samhället ska fortsätta utvecklas, men det gäller banne mig att planera.
I veckan ställer Ale kommun ut den fördjupade översiktsplanen för Älvängen. Utställningen pågår till 6 september så ingen stress, men se till att ta del av den. Det är intressanta tankar och visioner som redovisas i FÖP:en. En lättnads suck kan motorintresserade också dra. Det kommer sannolikt inte att bli någon strid om Paradisbanan i Älvängen. Kommunen föreslår att platsen ska bevaras som aktivitetsområde och plötsligt inser man att en seg planprocess kan vara till någons glädje.
Under tiden som Paradisbanans framtid har diskuterats har en omfattande förändring skett i motorsporten. En ganska snabb elektrifiering pågår och plötsligt är inte bullret som tidigare gjort att invånare har gnällt över motorbanans placering ett lika stort bekymmer. På sikt kommer motocross inte längre vara en olägenhet. Med detta som bakgrund har kommunen tänkt om och förespråkar nu att den planerade vägen som ska länka ihop de kommande bostadsområdena läggs längre öster ut. En fråga som hade kunnat leda till många, långa och sega diskussioner är således redan löst. Mycket tack vare att det har tagit tid och att elektrifieringen har hunnit ta fart.
Det framgår också av handlingen att utbygganden av Älvängen ska ske från norr eller helst från ett förtätat Skönningared och söder ut. Det innebär att nästa troliga tvistefråga, var vägen i öster ska ta sig ner till E45 i söder, inte behöver beslutas i närtid. Ett alternativ är nämligen att leda trafiken via Torpvägen och Tolleredsvägen till det södra motet i Älvängen. En sådan lösning skulle komma att påverka många boende och sannolikt skapa högljuda protester. Det finns ett alternativ, men den gamla soptippen i Älvängen är ett bekymmer. Nåväl, om utbyggnaden startar i norr lär det dröja innan vägens södra sträckning blir riktigt aktuell att diskutera på allvar.
Den kanske inte heller behövs. Vem vet hur vi förflyttar oss om 30 år? Vem trodde 1990 att vi skulle ha en videokamera i fickan några decennium senare?