Vi har kommit fram till det sista riktiga numret innan semestern. Jag skriver ”riktiga” eftersom nästa veckas tidning är en specialutgåva med somrigt innehåll – främst korsord, nära 20 stycken, med chans att vinna fina priser från våra partners.
En extra utgivning ger oss möjlighet att fortsätta vara en plattform för viktig lokal information. Våra läsare får därmed en lokaltidning alla veckor utom tre – något som aldrig hänt tidigare. Detta sker i en tid då många pratar om ”tidningsdöden”.
Låt mig vara tydlig: den allmänna tidningsdöden är en myt. Det är ett fenomen som främst drabbar de stora mediehusen, som inte har lyckats skapa lönsamhet i sina papperstidningar. Inte ens när de köpte upp mindre lokaltidningar höll det. I Kungälv, med över 50 000 invånare, finns det idag ingen gratis lokal journalistik. Det hade kunnat fungera – om man bara förstått hur viktig den lokala förankringen är. Det kräver nätverk, samverkan med näringsliv, föreningsliv och kommunen.
Istället valde mediejättarna att tala om ”tidningsdöden” – ett resultat av deras egna beslut. De ville kapa kostnader för tryck och distribution och lockade därför läsarna till digitala lösningar med låga priser.
Med en sjunkande upplaga för papperstidningen gick det att motivera strategin och för att skynda på har prenumerationsavgifterna höjts. Pappersupplagan har garanterat de mest trogna läsarna, men dessa har mediehusen tagit adjö av för länge sedan. Nu straffas de bara.
Marknaden är sällan snett ute och med sjunkande annonsintäkter har istället läsarna blivit mediehusens byte. Digitala läsarintäkter är nu helt avgörande för de stora medierna och det är en vacker tanke att alla medborgare i sann demokratisk anda betalar för journalistikens omkostnader – men det kommer aldrig att ske. Det blir istället en polarisering, ett bidrag till klassamhället. Några kommer att veta mycket om vad som händer i samhället, medans andra kanske inte ens har möjligheten att få veta.
Därför är den gratisdistribuerade lokaltidningen oslagbar. Den når hem till alla, fattig som rik, är uppskattad av 80 procent och bygger på en samverkan mellan näringsliv, föreningsliv och till viss del offentlig sektor.
För även de riktigt stora drakarna som kommun och region har upptäckt fördelarna med räckviddsmedia – gratis för alla. Tänk bara tanken vad det skulle kosta kommunen att informera om lokaltidningen inte fanns som kanal?