Valrörelsen är som ni märker i veckans tidning i full gång. Jobbigt frågar en del. Underhållande svarar jag. Än så länge förs debatten på en hyfsat saklig nivå, även om jag också kan reta mig på alla upprepningar av gammal skåpmat. Var finns de nya kreativa idéerna? Politik och svensk valrörelse är kanske något av det mest konservativa vi har. Det är dags att förnya och inse att vi inte behöver gruppera oss eller gömma oss bakom en partibok eller en symbol. Det kan ju omöjligt vara som så att allt det andra laget säger är helt fel? Det kanske till och med finns en hel del som är bra och vad skulle hända om vi kokade ihop de bästa idéerna från respektive planhalva – troligtvis skulle vi få en mycket intressant politik! Det finns en enorm styrka i enighet och samsyn. Jag gladdes enormt åt att möta två strålande glada kommunalråd idag (läs måndag). De var närmast lyriska över att den efterlängtade slingbussen i Älvängen som ska köra pendlare från Maden och Olof Persgården till resecentrum äntligen börjat rulla. Än så länge är Västtrafik sparsamt delaktiga, men med den totala enighet som Ale kommun visar i denna fråga lär det inte dröja länge förrän slingbussarna ingår i Västtrafiks ordinarie tidtabell.
Det finns ett annat gott exempel som är på samma spår. Västtrafik ansåg plötsligt, precis innan dubbelspåret var klart, att det kanske inte fanns plats för Alependeln på Göteborgs central. Kvartstrafik var definitivt inte att tänka på. Kommunalråden tog varandra i hand och kavlade upp ärmarna. Idag har vi snudd på regionens bästa kollektivtrafik och från två av orterna, Bohus och Älvängen går det sex tåg i timmen under rusningstid. Det är med detta som bakgrund som jag tycker det är häftigt att alltid försöka komma överens. Det finns en helt annan styrka och trovärdighet då. Jag hoppas Ale försöker jobba ännu mer på det spåret i framtiden. Två kommunalråd är starkare än ett om de drar åt samma håll.
En slingbuss från de områden som inte har pendelstationen inom räckhåll tycker jag är ett strålande initiativ. Det är så vi kan få ännu fler att ställa bilen och istället utnyttja kollektivtrafiken, vilket är både miljövänligt och bekvämt. Jag är övertygad om att utvärderingen i Älvängen kommer ligga till grund för fler slingbussar framledes. Inte minst när Nödinge södra ska bebyggas, liksom Green Village i Surte. Härifrån är avstånden till pendeln för stora för att kollektivtrafiken ska kännas attraktiv.
Ett annat skäl är ju bristen på pendelparkeringar. Det talas om parkeringshus, men går det att undvika dessa mindre snygga betongfundament ska vi självklart göra det. Ett sätt är ju att satsa på slingbussar så att fler slipper ta bilen till pendeln. Ska vi resa kollektivt så ska vi!