En ny EU-förordning gällande politisk reklam trädde i kraft 1 oktober, men Sverige sladdar lite och antar inte den nya lagen förrän vid årsskiftet.
Som tidningsutgivare rekommenderas vi ändå att börja följa direktiven redan nu. Det är en minst sagt komplicerad historia, men det kommer bara publicisterna och annonsörerna att veta om. Bakgrunden är att myndigheten, staten liksom EU, vill säkerställa att de demokratiska spelreglerna efterlevs. Att annonser med politisk reklam till exempel inte finansieras av främmande makt. Jag tror inte att lokaltidningarna egentligen är misstänkta eller måltavlor för den nya EU-förordningen, men alla som sprider politiska budskap ska följa samma regelverk.
Som läsare kommer du uppmärksamma att alla partiannonser förses med en form av transparensmeddelande. På samma sätt vinreklam bär texten ”Alkohol kan orsaka skador på din hälsa” ska annonser med politiska budskap informera om ”Politisk reklam”. Det ska inte undgå någon vem som är avsändare och vad som är syftet med annonsen. Det är inte utan att det känns lite kusligt. Vi ska med andra ord varna våra läsare för annonser med politiska budskap.
Är det så vi värnar demokratin och lockar fler att engagera sig politiskt? Jag är tveksam, även om jag förstår bakgrunden till förordningen. Ryssen har bevisligen försökt påverka flera demokratiska val i Europa och det måste så klart stävjas, men den kontrollapparat som nu ska riggas känns kraftigt överdriven. Som läsare kommer du också mycket lättare kunna framföra ditt klagomål mot en annons som känns osann. Den möligheten ska vi som tidning främja, vilket vi inom kort kommer att presentera på vår hemsida.
Meta, där bland annat Facebook och Instagram ingår, har precis som Google valt att avstå från att publicera politiska annonser. Kraven som EU-förordningen ställer blev för omfattande. Personligen kan jag tycka att sociala medier aldrig har varit en lämplig plattform för politiken. Kanalerna saknar allt vad trovärdighet heter och falska budskap sprids som sanden i en ökenstorm. Sociala medier bidrar enligt många rapporter till en ökad psykisk ohälsa, inte minst bland barn och unga. Är det verkligen den typen av medier som våra partier ska medfinansiera? Faktum är att i förra valrörelsen var det precis det som skedde. Nu är det inte längre möjligt. Tack för det!