https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2020/09/ledare-1.jpg

Vinnare och förlorare

När vi planerade för en näringslivsbilaga vecka 15 hade vi ingen aning om vad som väntade.
På måndagen, strax före pressläggning, bekräftades ryktet om att Willys etablerar en butik i
Älvängen. Det är en hyfsad nyhet för en näringslivstidning.

Konsumenterna är de stora vinnarna när Axfood offentliggjorde sin stora satsning i Ale. Koncernen har bestämt sig för att utmana Coop och ICA om livsmedelskunderna och öppnar en helt ny Willys i Älvängen. Nyheten slog ner som en bomb i måndags och reser en mängd frågetecken. Klarar marknaden i norra Ale tre butiksjättar på en sträcka av 300 meter? Är tidpunkten rätt? Finns det ett tillräckligt stort underlag för tre matbutiker eller blir det ett blodbad där störst plånbok vinner? Vilka blir konsekvenserna då? Finns det vinnare brukar det alltid finnas förlorare.

Utan närmare analys kan den minst begåvade räkna ut att det väntar ett priskrig och kunderna är att gratulera. En viss besvikelse kommer dock finnas kvar hos ortsborna. Nämligen hos de som saknar en närlivsbutik i centrala Älvängen. Nu är alla istället samlade på i princip en plats och vad som händer i den tidigare Netto-lokalen är fortfarande okänt? Men nu är det ju snart bara Lidl som saknas…

På sikt är det möjligt att Älvängen klarar att bära tre matbutiker, men det är ytterst tveksamt om vi redan är där nästa år. Etableringen borde kanske sätta ytterligare press på Samhällsbyggnadsnämnden att få fram planer. Det lär behövas fler bostäder och konsumenter för att mätta matbutikerna. Behovet av förbifart Älvängen som definitivt kommer att öppna upp nya möjligheter för orten att växa ter sig än mer viktig. Idag är den bara utritad med ett blått pennstreck, men helt klart – och det borde Ale kommun ta till sig – visar marknaden inom dagligvaruhandel ett stort intresse för Göta älvdalen. De ser potential och pekar ut Ale som ett expansivt och spännande område att etablera sig på. Det är goda nyheter och en viktig del av expansionen.

Det blir naturligtvis spännande att sitta på läktaren och beskåda när tre kombattanter med solid stridskassa ska göra upp om kunderna. Hur kommer de profilera och nischa sig? Vad krävs för att vinna och behålla kundernas lojalitet i framtiden? Utan att ha svaret tror jag det kommer att handla om mer än att ha den billigaste matkassen. Öppettider är ett konkurrensmedel, likaså hanteringen av pantflaskor. Det är många detaljer som ska falla på plats för att vinna matchen om kunden, särskilt när alternativen är flera och på väldigt nära avstånd för den som ska handla. Våren 2022 är det dags. Slaget om konsumenten i Älvängen.

Mer från ledare

Osmaklig kampanj

Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) hamnade i skottgluggen när kommunfullmäktige…

Skam den som ger sig

Attityd och inställning är a och o. Den gångna veckan…

Vad är en centralort?

Ja, ni läste rätt. Årsredovisningen för Ale kommun ska 2023…

Nära helvetet

Demokratins spelregler måste alltid beaktas och i vissa fall försvaras.…

Senaste nytt

Så påverkas trafiken i Bohus av arbeten

Ett större och betydligt mer omfattande arbete kommer att ske…

Skår IBK blir Skepplanda BTK 

I slutet av september stod det klart att Skår IBK:s…

Kulturbyggnader i behov av renovering

Servicenämnden föreslår att kommunfullmäktige anslår ett investeringsmedel om 6,6 miljoner…

Eko-bonden Tina ger sig ut i butikerna

Tina Åkesson och hennes man Hans köpte Kärra Mellomgården i…

Kommunhus kan göras om till utbildningslokaler

I sin lokalförsörjningsplan 2023-2032 har Samhällsbyggnadsförvaltningen uppgett att behovet av…

Modellkoncept för jämställdhet

Likvärdig service och jämställd resursfördelning till olika grupper av kvinnor…

”Det är otroligt roligt”

I 275 av landets kommuner arbetar fler män än kvinnor…

LN-70 toppar kvalserien

LN-70 har hittills spelat fyra matcher i kvalserien till HockeyTvåan…

”De som redan har det tufft får det ännu svårare”

Försörjningsstöden har inte skjutit i höjden ännu, men larmklockorna ringer…

Jack & Brolle till Café Torpet

”Visor och Grimascher” är en hyllning till Cornelis Vreeswijk där…

Migrationsekonomiskt bokslut

I en värld där vi möter allt mer komplicerade utmaningar,…

Guld och silver i SM

Under den gångna helgen hade 231 deltagare från 66 olika…

Industriområde har skredsäkrats

I november 2020 beslutade regeringen om höjda bidrag för skredsäkringsåtgärder…