När vi planerade för en näringslivsbilaga vecka 15 hade vi ingen aning om vad som väntade.
På måndagen, strax före pressläggning, bekräftades ryktet om att Willys etablerar en butik i
Älvängen. Det är en hyfsad nyhet för en näringslivstidning.
Konsumenterna är de stora vinnarna när Axfood offentliggjorde sin stora satsning i Ale. Koncernen har bestämt sig för att utmana Coop och ICA om livsmedelskunderna och öppnar en helt ny Willys i Älvängen. Nyheten slog ner som en bomb i måndags och reser en mängd frågetecken. Klarar marknaden i norra Ale tre butiksjättar på en sträcka av 300 meter? Är tidpunkten rätt? Finns det ett tillräckligt stort underlag för tre matbutiker eller blir det ett blodbad där störst plånbok vinner? Vilka blir konsekvenserna då? Finns det vinnare brukar det alltid finnas förlorare.
Utan närmare analys kan den minst begåvade räkna ut att det väntar ett priskrig och kunderna är att gratulera. En viss besvikelse kommer dock finnas kvar hos ortsborna. Nämligen hos de som saknar en närlivsbutik i centrala Älvängen. Nu är alla istället samlade på i princip en plats och vad som händer i den tidigare Netto-lokalen är fortfarande okänt? Men nu är det ju snart bara Lidl som saknas…
På sikt är det möjligt att Älvängen klarar att bära tre matbutiker, men det är ytterst tveksamt om vi redan är där nästa år. Etableringen borde kanske sätta ytterligare press på Samhällsbyggnadsnämnden att få fram planer. Det lär behövas fler bostäder och konsumenter för att mätta matbutikerna. Behovet av förbifart Älvängen som definitivt kommer att öppna upp nya möjligheter för orten att växa ter sig än mer viktig. Idag är den bara utritad med ett blått pennstreck, men helt klart – och det borde Ale kommun ta till sig – visar marknaden inom dagligvaruhandel ett stort intresse för Göta älvdalen. De ser potential och pekar ut Ale som ett expansivt och spännande område att etablera sig på. Det är goda nyheter och en viktig del av expansionen.
Det blir naturligtvis spännande att sitta på läktaren och beskåda när tre kombattanter med solid stridskassa ska göra upp om kunderna. Hur kommer de profilera och nischa sig? Vad krävs för att vinna och behålla kundernas lojalitet i framtiden? Utan att ha svaret tror jag det kommer att handla om mer än att ha den billigaste matkassen. Öppettider är ett konkurrensmedel, likaså hanteringen av pantflaskor. Det är många detaljer som ska falla på plats för att vinna matchen om kunden, särskilt när alternativen är flera och på väldigt nära avstånd för den som ska handla. Våren 2022 är det dags. Slaget om konsumenten i Älvängen.