LILLA EDET. Förändringens vind blåser på Fuxernaskolan 7-9. Meritvärdet för eleverna är det bästa någonsin. Därutöver har arbetsmiljön avsevärt förbättrats tack vare ny ventilation och en rad andra åtgärder.
För ett och ett halvt år sedan påbörjades ett omfattande renoveringsprojekt på Fuxernaskolan 7-9. Ventilationen har bytts ut, golv och dörrar likaså samt fönster på sina ställen. Även väggar har målats om.
– Samarbetet med EdetHus har fungerat utomordentligt. Vi har haft en tät och bra kontakt, förklarar Parveen S Wittlåck, förstelärare och tillika logistikansvarig i samband med renoveringen.
Anneli Eriksson har arbetat som rektor på Fuxernaskolan, årskurs 7-9, sedan 2015. Hon anser att verksamheten befinner sig i en stark utvecklingsfas.
– Vi känner att vi blir satsade på, både från chefsnivå och politiken. Nu har vi fått ljusa fräscha lokaler och en tillfredsställande ventilation. Dessutom ska före detta Lärcentrum byggas om till anpassade lokaler för skolan och en ny idrottshall är på gång. Det blåser positiva vindar på Fuxernaskolan.
Att meritvärdet blir allt bättre anser Anneli Eriksson beror på ett strategiskt och målmedvetet arbete med fokus på kunskap, trygghet och studiero.
– Vi har ordningsregler på skolan som är att likställa vid trivselregler. Ett exempel är att mobilerna lämnas in vid lektionens början. Det handlar om att eleverna ska ta ansvar för sina studier. På Fuxernaskolan ska det vara tufft och häftigt att studera. För eleven är utmaningen att bli den bästa versionen av sig själv.
– De senaste åren har vi arbetat med en tydlig lektionsstruktur. Det finns ett givet syfte med lektionen, klara och tydliga uppgifter som alla elever får ta del av. Ämnesansvariga pedagoger är duktiga när det gäller samplanering och hur de ska stötta eleverna, säger Anneli Eriksson.
Slutligen noteras att personalgruppen för årskurs 7-9 är nominerade till Guldäpplet. Guldäpplet är en utmärkelse som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar undervisning med stöd av digitala verktyg.
– Personalgruppen består av lärarna, stödteamet och ungdomscoacherna.
Nomineringarna görs av kollegor och skolhuvudmän. Tre finalister presenteras den 28 september.