LILLA EDET. Sedan sommarens skyfall som förstörde delar av E45 i Lilla Edet har undersökningar, projektering och återställande pågått parallellt i området. Bilden av vad som behöver göras i hela området har klarnat. Trafikverkets bedömning är att vägarna kan öppna för full framkomlighet i början på april nästa år.
Skyfallet som föll 28 juli förstörde E45 och väg 2014 på i huvudsak fyra platser, men hela området på nästan tre kilometer har drabbats av skador vilka nu har kartlagts. Inriktningen i återställningsarbetet är att minimera risken för att liknande skador ska uppstå igen, att göra vägområdet mindre sårbart. Förutom att öka dimensionen på rör, trummor och brunnar handlar även åtgärderna om att komplettera erosionsskydd samt att utöka eller anlägga ytterligare dammar som kan fördröja att vattenmassor når vägen.
– Vägen dimensionerades enligt gällande regelverk då den byggdes, men nu uppgraderar vi anläggningen för att för att klara ännu större regnmängder. Detta är viktigt inte minst då vi redan nu upplever att kraftiga skyfall förekommer allt oftare och med större intensitet, säger Jonas Nilsson, enhetschef för vägunderhåll på Trafikverket.
I återställningsarbetet måste allt skadat tas bort och vägkroppen byggas upp på nytt. Stora mängder skadad cellplast måste bytas ut, tas om hand och på vissa ställen ersättas av modernare lättfyllnadsmaterial. Alla skador har inte kunnat bedömas förrän grävarbetet påbörjats, de har varit mer utbredda än vad som syntes från början.
– Vi har också behövt säkerställa en metod för att kunna schakta djupt och långt in i vägkroppen samtidigt som trafiken ska kunna passera. Vi måste gå varsamt fram, ha koll på geotekniken och tänka på säkerheten både för trafikanter och för de som arbetar på vägen, säger Jonas Nilsson.
När de stora arbetena i vägkroppen är klara återstår till exempel nya räcken och ny beläggning. Asfalteringen är bland det sista som genomförs och då krävs mildväder.
– Blir vädret gynnsamt kan vi kanske forcera arbetet ytterligare men vädret kan också göra att vissa delar drar ut på tiden. Det är en osäkerhetsfaktor, en lång och kall vinter kan försena arbetet, säger Jonas Nilsson.
Trafiken kan passera området med begränsningar i framkomlighet och hastighet. I dagsläget är det ett körfält öppet i varje riktning på E45 med 60 km/h. Oskyddade trafikanter och de som inte kan köra på motorvägen måste fortsatt ledas via Skansenvägen då väg 2014 är stängd.
– Vi upplever en relativt god trafiksituation trots allt, även om det är känsligt för störningar. Målet är att kunna fortsätta arbeta med samma lösning till vi är klara i april 2025, säger Jonas Nilsson.
Kostnaden för återställande är fortfarande svårbedömd, bland annat beroende på markförhållandena och metodik, och får bli en fråga som Trafikverket ber att få återkomma till.