GÖTA. Centerpartistiska riksdagsledamöter gästade Lilla Edets kommun i torsdags eftermiddag.
Då passade partiets lokala överhuvud Jörgen Andersson på att visa upp vägsnutten i Göta som fortfarande inte är finansierad och som kommer att utgöra en falskhals när E45 mellan Trollhättan och Göteborg byggts ut.
– Den här flaskhalsen måste bort, poängterade Jörgen Andersson.
Centerdelegationen som besökte Lilla Edet i förra veckan bestod av Anders Åkesson, riksdagsledamot som sitter med trafikutskottet, Annika Qarlsson, riksdagsledamot i arbetsmarknadsutskottet, Stig-Olov Tingbratt, regionfullmäktigeledamot i Västra Götaland och Kristina Jonäng, regionråd i Västra Götalandsregionen. Tillsammans med Jörgen Andersson stannade de först till vid stationsområdet Lödöse Södra för att se vilka möjligheter som den nya järnvägsutbyggnaden innebär.
Lika positiva som tongångarna är beträffande det kommande tågstoppet i Lödöse, lika frustrerade är kommunpolitikerna i Lilla Edet över att de två flaskhalsarna på E45, Torpabron och Göta, ännu inte är lösta. På pressträffen valde Jörgen Andersson att rikta fokus på trafiksituationen i Göta.
– Det blir konstigt när man ska tränga ihop trafiken på den här lilla sträckan mitt i centrala Göta. Det är ologiskt. Det måste till ett beslut som gör att hela E45 mellan Göteborg och Trollhättan blir utbyggd i sin helhet, sade Andersson och fick medhåll av Anders Åkesson.
– Jag är alldeles övertygad om att detta kommer att lösa sig. Att investera så mycket pengar i ett projekt och inte göra färdigt låter inte rimligt.
Annika Qarlsson är inne på samma linje och tror att flaskhalsen kommer att försvinna inom en överskådlig framtid.
– Det finns en gemensam prioriteringsordning för de 49 kommunerna i regionen och där ligger E45 tillsammans med E20 högst upp, förklarade Annika Qarlsson.