LÖDÖSE. I förra veckan fick samtliga högstadieelever i Lilla Edets kommun varsin iPad. Eleverna på Tingbergsskolan var först ut.
Glädjen gick inte att ta miste på.
Bara några veckor in på det nya läsåret var det dags för högstadieeleverna på Tingbergsskolan att få sina nya verktyg. Kommunledningens beslut att låta alla ungdomar i årskurs 7-9, Tingbergsskolan och Fuxernaskolan, få en iPad är efterlängtat. Det är inte bara eleverna som hyllar kommunens satsning utan även personalen.
– Det är ett välkommet verktyg i undervisningen, ett förhållandevis enkelt redskap att använda. En iPad är användarvänlig, mer lätthanterlig än exempelvis en dator, förklarar Tingbergsskolans rektor Susanne Lavén.
Hennes kollega på Fuxernaskolan, Andréas Somos, är inne på precis samma linje.
– En iPad har kort starttid och en teknik som nästan är självinstruerande, väldigt logisk måste jag säga. Den liknar i många avseende en smartphone som flertalet av våra elever redan behärskar, säger Andréas Somos.
Vad är den största vinsten med att eleverna nu har en egen iPad?
– Att pedagogerna kan nyttja olika lärstilar i undervisningen. Man kan exempelvis använda sig av ljudfiler, text, film och så vidare på ett väldigt enkelt sätt. Det blir ett nytt sätta att arbeta, där eleverna kan vara mer aktiva. iPads är också utrustade med en bra anteckningsbok och en kalenderfunktion som är fantastisk, säger Andréas Somos.
– Eftersom det är ett digitalt verktyg det handlar om så kommer det nya uppdateringar automatiskt hela tiden. Det finns också en mängd gratisapplikationer som vi inom skolans värld kan ha nytta av. Utvecklingen är enorm.
Varför iPads till högstadieungdomar och inte en satsning mot de yngre eleverna?
– Någonstans ska man börja och varför inte i högstadiet? Lilla Edets kommun har bestämt sig för en-till-en-satsning och just i det avseendet är iPads en väldigt lämplig produkt för den här målgruppen.