ALE/LILLA EDET. Simkunnigheten bland Sveriges elever har minskat. I Lilla Edet klarade tolv procent av eleverna i årskurs 6 inte kunskapskraven i simning.
Enligt en rapport från Skolverket klarade 93 procent av eleverna, som under våren gick i årskurs 6, kunskapskraven i simning. Det är en minskning med två procentenheter jämfört med 2014.
Simning ingår i grundskoleämnet idrott och hälsa. För att uppnå godkänt betyg ska eleven kunna simma 200 meter i följd, varav 50 meter på rygg. I Ale är andelen elever som klarar detta högre än snittet i Sverige (96 procent) samtidigt som Lilla Edet ligger under snittet (88 procent).
– Det här är en kunskap som eleverna behöver ha i livet. Det kan rädda liv att kunna simma. Så det är klart att det är allvarligt att såpass många barn inte klarar simningen i årskurs 6, säger Junita Eklund, rektor F-6 på Fuxernaskolan, och fortsätter:
– Vi fortsätter med simningen i högstadiet, så eleverna har tre år till på sig och förhoppningsvis har fler klarat kraven innan de går ut nian. I slutändan handlar det om att alla ska kunna simma.
En anledning till att simkunnigheten överlag har blivit lägre bland elever, har att göra med covid-19. Restriktionerna gjorde det i flera fall omöjligt för skolorna att bedriva simundervisning i simhallar. I Lilla Edets fall, saknar man dessutom en egen simhall.
Andreas Lahrin, förstelärare Idrott och hälsa på Fuxernaskolan årkurs 4-6, har istället i uppdrag att ordna tider i grannkommunernas simhallar.
– Vi har haft ett välfungerande, riktat arbete för att få tider i simhallarna. Att vi haft ett upparbetat system för att komma in i simhallarna har varit en framgångsfaktor. Nu har vi fasta tider som är våra. Så jag kan inte säga att den låga simkunnigheten beror på att vi inte har en simhall. Även om det naturligtvis hade underlättat, säger Junita.