LILLA EDET. Stendahls Bil firar 70 år. Företaget bedriver idag verksamhet i tre kommuner – Ale, Lilla Edet och Stenungsund.
– Det är lite av upp- och nervända världen i vår bransch just nu, säger marknadschef Dan Stendahl.
I samband med näringslivsveckan besökte kommunledningen, politiker och tjänstemän, Stendahls Bil. Det familjeägda bilföretaget tillhör med sina 90 anställda en av de största privata arbetsgivarna i kommunen.
– Även om vi uppfattas som en stor aktör lokalt så är vi den näst minsta Volvohandlaren i landet, bara en handlare är mindre än oss, säger vd Åke Stendahl och redogör för den utveckling som skett under senare år i handlarnätet.
– För 5-6 år sedan var vi cirka 30 Renaulthandlare i Sverige, idag är vi bara tio.
Stendahls Bil har bilförsäljning i Lilla Edet och Stenungsund. På dessa platser finns även serviceverkstäder, precis som är fallet i Älvängen.
– Utöver att vi är återförsäljare av Volvo, Renault och Dacia är vi också auktoriserade att serva Polestar och Lynk & Co, berättar Dan Stendahl.
Vad är fördelarna med att vara en i sammanhanget liten aktör?
– Vi är mer snabbfotade, har en platt organisation med nära till beslut. Vi är det relativt stora bolaget, men med en familjär känsla. Slutar man här ska man sakna oss, säger Tom Stendahl, vice vd.
– Vi trivs med att vara den personliga återförsäljaren och betonar ofta vikten av att vi är lokala. Vi vill att våra kunder i närområdet ska känna det.
Det råder ingen tvekan om att bilbranschen befinner sig i en omvälvande strukturförändring, som inte bara bottnar i att eldrivna fordon tar över och att de fossila fasas ut. Omständigheterna i USA och ett osäkert marknadsläge spelar naturligtvis också in.
– Vi är inte i den här branschen för att vi inte gillar utmaningar och problem, skrattar Tom Stendahl.
Hittills i år har nybilsförsäljningen minskat med 23 procent. Det är flera faktorer som påverkar situationen.
– När klimatbonusen försvann märkte vi en inbromsning, säger Dan Stendahl.
Konkurrensen på marknaden är dessutom tuffare än någonsin. Bara i Kungälvsområdet finns 30 registrerade bilhandlare. Lägg därtill att det ständigt dyker upp nya lågprismärken från framförallt Asien.
– Kunderna är inte alls lika lojala varumärkesköpare efter pandemin. Den tiden är förbi med personer som var trogna Volvo- eller SAAB-ägare, säger Dan Stendahl.
En vikande försäljning må vara en utmaning, kompetensbrist en annan. Det märks inte minst inom verkstadssektorn.
– Söker vi en ekonomiassistent får vi 200 ansökningar, är det en personlig servicetekniker som ska anställas behöver vi verkligen kämpa för att hitta rätt. Det saknas en generation av tekniker. Vi är dessutom extra påverkade med närheten till Göteborg.
Den som varit förbi Stendahls Bil i Lilla Edet i närtid har kunnat konstatera att anläggningen försetts med en ny fasad. Dessutom sker en renovering av verkstaden.
– Nästa år ska vi investera i en ny bilhall i Stenungsund, säger Tom Stendahl.
– Vi är på en resa mot Stendahl Bil 3.0, som innebär en strukturresa med nya arbetssätt, en digitaliseringsresa med nya verktyg och en kulturresa med nya möjligheter, avslutar Dan Stendahl.