LÖDÖSE. För att få till en effektivare organisation och bättre skolresultat ser skolledningen i Lilla Edets kommun över högstadiets organisation.
Ett förslag som ledningen nu presenterar är att slå samman Tingbergsskolan och Fuxernaskolan till ett högstadium.
– Det handlar inte om ekonomi utan att använda resurserna på ett smart sätt. Grunden för hela den här diskussionen är att skapa en attraktiv skola med goda resultat, säger Maria Andersson, bildningschef i Lilla Edets kommun.
Berörda föräldrar, och övriga intresserade, har bjudits in till ett informations- och dialogmöte i Fuxernaskolans aula måndagen den 2 december alternativt onsdagen den 4 december där kommunen, med bildningschef Maria Andersson i spetsen, ska presentera idéerna till en strukturförändring inom grundskolan. Det handlar om att slå samman Tingbergsskolan och Fuxernaskolan årskurs 7-9 och därmed få ett kommunalt högstadium istället för två. Alternativet skulle vara att åldersblanda klasser på Tingbergsskolan, då elevantalet i den södra kommundelen sjunker.
– Det är min skyldighet att se över organisationen så att vi använder våra resurser på ett optimalt sätt. Våra ungdomar ska gå ur skolan med goda resultat och vi måste organisera verksamheten därefter. Idén om att flytta högstadieeleverna till Fuxernaskolan har mött positivt gehör bland skolans personal och i föräldraråden, förklarar Maria Andersson.
Om frågan lyfts till politisk nivå är tanken att Utbildningsnämnden ska kunna fatta beslut i frågan på sitt möte den 30 januari 2014. Innan dess vill man lyssna till föräldrarna, diskutera möjligheterna och eventuella farhågor med förändringen.
– För- och nackdelar ska ställas mot varandra. Kanske finns det ytterligare något förslag att ta ställning till? Jag hoppas att alla som kommer till Fuxernaskolans aula är öppna i sinnet och ser möjligheter. Lilla Edets kommun har visat dåliga skolresultat under tio års tid, något måste göras, säger Maria Andersson.
Lokalerna på Fuxernaskolan räcker för ytterligare 120 elever från Tingbergsskolan. Det finns ämnessalar, uppehållsytor och lärararbetsplatser.
– Med större lärartäthet kan vi organisera för specialundervisning på ett bättre sätt, säger Maria Andersson.
Ökade möjligheter till samverkan mellan lärare och att man i arbetslag kan utveckla ämnesundervisningen tillsammans lyfts också fram som synnerligen goda skäl till att bilda ett högstadium i kommunen.
Det planeras för en stark befolkningstillväxt i kommunen, inte minst i Lödöse. Hur rimmar det med att lägga ned Tingbergsskolans högstadium?
– Vi ser en positiv befolkningsökning i kommunen. Vi väntar en ökning av elevantalet i Lödöse med anledning av den. När man ser ett tillräckligt elevunderlag skulle Tingbergsskolan kunna rustas upp och ett högstadium återupptas i moderna och ändamålsenliga lokaler, avslutar Maria Andersson.