ALE. Mohammed El Assir från Bohus ville göra något för Ales ungdomar.
Då föddes idén om ett rabatthäfte med erbjudanden från enbart lokala företag där mer än häften av intäkterna går till föreningslivet samt Vaknafonden.
– Helt genialt, menar Thomas Berggren på Vakna.
Många känner nog igen Mohammed El Assir från bland annat SVT:s dramaserier ”Andra Avenyn” och ”Orka! Orka!”. Han har även haft en roll i ”Johan Falk-filmerna”.
Han började sin skådespelarbana på Ale gymnasiums estetprogram och har därefter medverkat i en rad tv-serier och filmer.
Under en sjukskrivning för en nackskada började han fundera på hur han skulle kunna använda sin tid till att göra något bra för ungdomar i Ale.
– Min tanke från början var att träffa ungdomar och samla idéer för att tillsammans göra en film om något samhällsproblem. Men allt kostar pengar och det var då jag började fundera på att göra ett lokalt rabatthäfte.
Han kontaktade Thomas Berggren på Vakna – tillsammans mot droger, som genast nappade på idén.
Alehäftet går ut på att lokala företag kostnadsfritt får annonsera ut olika erbjudanden som är giltiga i ett halvår.
Försäljningen sköts av föreningar och mer än 50 procent av intäkterna delas lika mellan föreningslivet och Vaknafonden, där de används till aktiviteter för ungdomar.
– Det är pengar som går direkt tillbaka till ungdomarna, medan resten används till tryck och administrativa kostnader. Jag har först vänt mig till de större ungdomsföreningarna, förklarar Mohammed.
Stärker näringslivet
Alehäftet, som är i fickformat, har tryckts i 2000 exemplar och får man sålt allihop innebär det ett tillskott på 80 000 kronor till Vaknafonden och lika mycket till föreningslivet. Om ett halvår är sedan tanken att ge ut ytterligare ett häfte.
Thomas Berggren är imponerad av Mohammed El Assirs idérikedom.
– Det här är så klokt och spännande. En ung människa som ser ett behov och är beredd att satsa och arbeta hårt för att hjälpa till. Det är helt genialt. Dessutom stärks det lokala näringslivet när man uppmuntras att handla på hemmaplan, men det finaste är att så mycket går tillbaka till barn och unga i Ale kommun. Ungdomar behöver goda exempel och kloka förebilder, något som verkligen visas här.
Att få företagen med sig har inte varit särskilt svårt och tack vare den kostnadsfria annonseringen har man istället kunnat ge mer generösa erbjudanden.
– Många tyckte nästan att det lät för bra för att vara sant, säger Mohammed El Assir.
Närmare 50 företag nappade på idén och häftet som säljs för 150 kronor styck innehåller rabatter motsvarande över 4000 kronor.
– Det här får bli en testomgång och jag har inte haft möjlighet att kontakta alla företag. Nu har jag fokuserat på de större torgen i kommunen, men till nästa runda hoppas jag på att ännu fler vill vara med.