ALAFORS. Det jäser i tankarna hos Ahlafors Bryggerier.
Den 15 november är det försäljningsstart för Ahle Julöl.
Ett mandomsprov för 26-årige bryggaren Andreas Jakobsson.

Den nya generationens bryggare. Andreas Jakobsson tillsätter aromhumle till årets julöl.
För att säkerställa den framtida produktionen av lokalt producerat öl från Ahlafors Bryggerier är det viktigt att den yngre generationen är beredd att ta vid. Ett tungt ansvar vilar därför på Andreas Jakobssons axlar som har tagit över rollen som bryggare.
– Tord Eriksson gör fortfarande vår ale medan jag ansvarar för övriga ölsorter, berättar Andreas när lokaltidningen träffar honom i Ahlafors gamla spinnerifabrik där bryggeriet har sin hemvist.
Just nu är det full fokus på julölet. Andreas är inne på sin tredje brygd av totalt åtta. 14 000-16 000 liter öl ska framställas vilket i sin tur genererar 25 000 flaskor Ahle Julöl.
– Jag är här i princip varje dag. Det gäller att vara med på smakerna hela tiden, övervaka processen och se till att ölet jäser tillräckligt, förklarar Andreas.
Man kan påstå att Andreas har ett medfött intresse för öl. Pappa Kent blev tidigt engagerad i Ahlafors Bryggerier och kunskaperna har sedan gått i arv.
– Det blir roligare ju mer man kan. Av en händelse fann jag en bryggeriteknisk utbildning och på den vägen är det.
Samtidigt som julölet håller på att framställas har Andreas långt gångna planer på en helt ny ölsort i Ahlafors Bryggeriers regi. Receptet är klart, det är bara namnet som fattas.
– Det blir ett överjäst mörkt öl med tydlig beska. Humlen ska komma från Nya Zeeland. Förhoppningsvis kan vi ha ölet klart i februari.
Flera gånger under intervjun lämnar Andreas Jakobsson bordet för att springa ut till bryggeriets hjärta och kolla så att värdena är okej.
– Det går inte att skylla på någon annan om det skulle gå fel. Som bryggare är det jag som bär ansvaret. Det är det som är kul. Jag gillar utmaningen i det här uppdraget.
Att misslyckas med Ahle Julöl vore förödande för Ahlafors Bryggerier. Julölet svarar för närmare 25 procent av bryggeriets omsättning.
– Julbrygden är viktig för oss, inte tal om annat. Just nu har vi bra snurr på verksamheten. Från att ha haft negativt aktiekapital har vi vänt trenden och är nu ett företag som visar svarta siffror. Förklaringen ligger i att vi har engagerat oss hårdare på senare år och fått en kontinuitet i det vi gör, säger Christer ”Cralle” Sundberg som jobbat heltid i tre års tid med att marknadsföra Ahlafors Bryggerier.
– Är det tomt med Ahlafors Ljusa i hyllan på Systembolaget eller på krogen så innebär det förlorad försäljning. Vi måste vara på tårna hela tiden, säger ”Cralle” och fortsätter:
– Nu har jag uppnått folkpension och då känns det tryggt att ha fått in Andreas i gänget. Han är lyhörd, tar kritik på ett positivt sätt och är dessutom oerhört arbetsvillig. Det är kanon!
Ett angenämt problem för Ahlafors Bryggerier är det faktum att mitt i julölstillverkningen ska 11 200 ciderflaskor levereras till Skottland. Det innebär 17 pall att skicka iväg.
– Vi har lyckats få kontakt med ett svenskt par som äger fyra barer i Edinburgh. Svensk cider är stort på de brittiska öarna och våra sorter, som benämns som premiumcider, serveras i pintglas med krossad is och en limeskiva, berättar ”Cralle”.
– Nu har vi kompletterat vårt utbud, päron och fläder har fått sällskap av en lingoncider.
Hur ser du på framtiden för Ahlafors Bryggerier?
– Den ser ljus ut. Vi ser nu på möjligheterna att investera i nya lagertankar så att vi kan expandera. Lokalerna räcker till, det handlar bara om att disponera utrymmet på rätt sätt, avslutar ”Cralle” Sundberg.

Christer ”Cralle” Sundberg har fullt upp. Nyligen fick Ahlafors Bryggerier en beställning om 11 200 ciderflaskor från en pupägare i Edinburgh.

Andreas Jakobsson mäter stamvörtstyrkan i årets Ahle Julöl.

Samtidigt som Andreas Jakobsson tar bort urlakad malt snurrar tankarna kring den nya ölsort som Ahlafors Bryggerier ska framställa i början av nästa år. Det blir ett överjäst mörkt öl.