NOL. När multirotorn flyger upp på 120 meters höjd får man nästan svindel av att titta i videoglasögonen.
Det är mycket avancerad teknik inblandad när Thomas Olsson från Skepplanda bygger dessa möjligheternas farkoster.
Det är i Carbix lokaler i Nol som Thomas Olsson ägnar sig åt sin stora passion för stunden – bygga multirotorer. Han är en av de 15-25 personer i hela Sverige som sysslar med just den typen. Inom sitt eget företag Modex arbetar han med modell och prototypbyggnationer av olika slag samt kvalitetsteknik. Den är inte större än en knapp meter i diameter och väger nästan ingenting. Ändå har den kapacitet att göra samma jobb som det annars krävs en helikopter till. På undersidan hänger en kameraplattform som hålls stilla trots att det blåser upp till tio sekundmeter.
När den är helt färdig ska han certifiera den hos luftfartsmyndigheten. Först då får den användas till kommersiell verksamhet.
– Användningsområdena är hur många som helst. Sätter man en infraröd kamera på den kan man söka efter försvunna personer. Räddningstjänsten skulle överhuvudtaget ha mycket nytta av en multirotor. Polisen i England utnyttjar den redan. Den kan också användas för prospektering av vägbyggen eller till att fotografera byggnader.
Nol uppifrån
Thomas går ut på parkeringsplatsen, ställer multirotorn på marken och knappar på radiostyrningen. Likt åkattraktionen ”Uppskjutet” på Liseberg flyger plötsligt maskineriet upp i luften. Displayen avslöjar att den befinner sig på en höjd av 120 meter, vilket är den max tillåtna. I de tillhörande videoglasögonen syns hela Nol uppifrån.
– Kopplar man en dator till den kan man lägga ut en kurs med hjälp av ”waypoints”. Sedan kan man skicka ut multirotorn på egen hand och vill man att den ska komma tillbaka trycker man på ”hem”.
I luften fångas den även upp av satelliter och där vi står i Nol registreras nio stycken.
Barometer, gps, styrkort och magnetkompass finns inbyggt och för att den ska bli så lätt som möjligt består stommen till viss del av kolfiber.
Kostnaden för att bygga en multirotor landar på 40 000-45 000 kronor.
Thomas flyger även modellplan, vilket han gjort sedan många år tillbaka. Han är medlem i Trollhättans modellflygklubb och har även varit gästmedlem i Ale.
– Ale modellflygklubb har tyvärr stagnerat sedan de blev av med sitt flygfält i Älvängen. Nu väntar man på besked från kommunen om hur det blir i fortsättningen. Jag hoppas verkligen att de hittar ett nytt fält, annars dör klubben.
För hans egen del är det mest multirotorer som gäller för tillfället. Förutom sina egna, som snart ska certifieras, bygger han även åt andra.
Hans stora fascination för teknik går igen i det mesta han gör. Pysslet med multirotorerna ägnar han sig åt vid sidan av jobbet som kvalitetsansvarig på Borgers, som är systemleverantörer mot Volvo.
– Det är bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan göra med teknik, säger Thomas.
Foto: Allan Karlsson