Fjolårets premiärupplaga av Historisk marknad lockade 3000 besökare. Nu hoppas projektledaren, Ronja Wigertz från Bohusföretaget Lightray, att publiksiffran ska fördubblas.
– På julmarknaden kom 7000 besökare, så möjligheten finns. Historisk marknad är ett event som inte bara attraherar lokalbefolkningen utan denna typ av arrangemang lockar intressenter från hela landet.
Lightray sköter numera all marknadsföring för Bohus fästning och har i allt större omfattning även blivit involverade i de evenemang som görs under året.
– Vi ser ett ökat intresse för Bohus fästning både bland barnfamiljer och historieintresserade. Besöksstatistiken pekar spikrakt uppåt. Det är en fantastisk plats och oavsett om man bor i Ale eller i Kungälv så ska man känna sig hemma här. Fästningen ligger mitt i älven och tillhör oss alla. Det finns ingen rätt eller fel sida älven. Vi delar historien och platsen, säger Ronja Wigertz.
Förberedelserna inför Historisk marknad har pågått länge och har nu ytterligare intensifierats. Det är många pusselbitar som ska falla på plats.
– Jag tycker vi har fått till ett suveränt programutbud med unika utställare och aktörer som representerar1300-1700-talet. Det kommer också finnas gott om matstationer för marknadsgästerna.
– Naturligtvis utgör Nordman ett riktigt dragplåster. Gruppen Jordbrand kommer att värma upp publiken med lite medeltidspunk.
Vad händer mer på Bohus fästning?
– Fästningen håller öppet för besökare varje dag under hela sommaren. Klockan tolv varje lördag och söndag skjuts det kanonsalut.
– I september är planen att vi ska få till en ölfestival om tillstånd kommer på plats och i november återkommer Kulturnatta, som blev en succé förra året, avslutar Ronja Wigertz.