ALAFORS. Nu är det jul igen på Ahlafors Bryggerier.
Den första tappningen ägde rum på torsdagskvällen och idag (läs fredag) är det försäljningsstart på Systembolaget Ale Torg.
– Ahle Julöl har blivit en återkommande klassiker vid den här tidpunkten, förklarar Christer ”Cralle” Sundberg.
Ahle Julöl har varit en trogen följeslagare sedan Ahlafors Bryggerier grundades 1996. Många är de ölrescentcenter som låtit hylla Ahle Julöl.
– Vi brukar få genomgående högt betyg i tidningarna, konstaterar ”Cralle”.
Ahlafors Bryggerier räknar med att producera cirka 16 000 flaskor av årets julbrygd. Försäljning kommer att ske på Systembolaget Ale Torg, Kungälv, Bäckebol, Lilla Edet och Angered.
– I begynnelsen svarade Ahle Julöl för ungefär 25 procent av vår totala årsproduktion, men så är inte längre fallet. Vi tappar inte heller lika mycket julöl som tidigare, konkurrensen har hårdnat betydligt inom just detta segment. Det finns fler julöl än någonsin på Systembolagets hyllor, berättar Mats Pihl.
Många av de julöl som säljs nu har en alkoholhalt på 6-7 procent, att jämföra med Ahle Julöl som mäter 4,5.
– Vi tillhandahåller ett matöl som passar för i princip hela julbordet. Det är en bidragande orsak till varför så många uppskattar Ahle Julöl.
Förutom julölet, vad är mer på gång i bryggeriets innandömen?
– Nästa år fyller bryggeriet 20 år och det vill vi naturligtvis fira med ett jubileumsöl. Vi har dock inte bestämt oss för vilken sort det ska bli, säger Sundberg.
Hur har 2015 varit rent försäljningsmässigt?
– Vi har haft en relativt bra försäljning, inte minst vad det gäller Ahlafors Lagom (folköl som säljs i dagligvaruhandeln) som har blivit en succé. Det är en satsning som överträffat våra förväntningar.