ALAFORS. Ett år har gått sedan Ale El startade sitt elhandelsbolag.
Tillströmningen av kunder har varit över förväntan.
– Vi är jättenöjda och hoppas att våra kunder är det också. Visst märkte vi av lite växtvärk förra hösten, men nu ligger vi i fas, säger Malin Flysjö, marknadschef på Ale El.
På fredag bjuds det på kaffe och tårta på Ale Els kontor på Lunnavägen i Alafors. Det lokala elhandelsbolaget vill fira sitt 1-årsjubileum tillsammans med aleborna.
– Ett bra tillfälle att bjuda in allmänheten. Samtidigt kan besökarna få svar på sina frågor som rör vår verksamhet, förklarar Malin Flysjö.
Ale El planerar dessutom för en kundträff likt den man arrangerade i slutet av förra året. Datumet den här gången är satt till tisdagen den 2 oktober.
– Då hoppas vi på samma goda uppslutning som senast. Ett av de ämnen som vi kommer att lyfta den här kvällen är den misstro som finns mot elbranschen av den enkla orsaken att det finns elbolag på marknaden som försöker vilseleda konsumenterna med diverse olika lockerbjudanden, säger vd Stefan Brandt.
Med anledning av det har Ale El också bjudit in Energimarknadsinspektionen till ett diskussionsmöte. Under semestern tackade ledningen för Energimarknadsinspektionen ja och en sittning är planerad till den 9 oktober.
– Var tog konsumentperspektivet vägen? Hur ser Energimarknadsinspektionen på oseriösa jämförelsesajter, vilseledande telefonförsäljning, dörrknackning med mera? Det är några av de punkter som jag vill föra fram på mötet, säger Stefan Brandt.
Schyssta elbolaget
Ale El vill själva marknadsföra sig som det schyssta elbolaget med en garanterad hög servicenivå. Malin Flysjö framhäver ärlighet som en överlevnadsstrategi.
– Vi kommer inte alltid att kunna erbjuda det lägsta priset, men över tid ska kunden känna att hon eller han får bästa tänkbara villkor. Som en parantes vill jag nämna de två senaste mätningarna av Nöjd-kund-index där vi har nått ett resultat på över 80 procent. Det är unikt för elbranschen och samtidigt ett bevis på att vi jobbar rätt.
– Just dessa aspekter har varit en framgångsfaktor för oss under det inledande året. Det är lätt att nå oss, allt kommer på en faktura och många känner att de handlar av sig själva då de är medlemmar i vår ekonomiska förening.
Vad säger du till dem som tycker att branschen är rörig och svårbegriplig?
– Jag har full förståelse för att folk känner så. Det gäller att försöka undvika de fallgropar som finns. Ta reda på totalpriset där elcertifikat, fast avgift, skatt och moms är inkluderat. Det är först då man får ett ärligt jämförelsepris. När det gäller rörligt pris, så kräv ett referenspris som alla bolag ska använda sig av, säger Stefan Brandt.
Du antyder att vissa elbolag försöker dölja olika avgifter?
– Så är det! Konkurrens ska ske på ett ärligt och schysst sätt som inte vilseleder konsumenterna. Kort och gott skulle jag vilja säga: Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant, så är det också det, definitivt över tid. Det är en gammal sanning som alltid är aktuell.