Bo Larsson lämnar arbetet som projektchef för BanaVäg i Väst ett år före invigningen. Istället antar han samma roll fast för ett ännu större och mer avancerat projekt, Västlänken, tågtunneln under Göteborg.
Bo Larsson lämnar arbetet som projektchef för BanaVäg i Väst ett år före invigningen. Istället antar han samma roll fast för ett ännu större och mer avancerat projekt, Västlänken, tågtunneln under Göteborg.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/12/V-50-Bo-Larsson.jpg

Bo Larsson kliver av

NOL. Bo Larsson har levt med BanaVäg i Väst i elva år, men ett år innan invigningen lämnar han tjänsten som projektchef. – Det är med blandade känslor, det här är ju mitt skötebarn, säger han. Istället får Bo Larsson nu ansvaret för 20-miljarderssatsningen, Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg.

NOL. Bo Larsson har levt med BanaVäg i Väst i elva år, men ett år innan invigningen lämnar han tjänsten som projektchef.
– Det är med blandade känslor, det här är ju mitt skötebarn, säger han.
Istället får Bo Larsson nu ansvaret för 20-miljarderssatsningen, Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg.

Hovet är vidtalat. Om exakt ett år invigs nya E45 och den dubbelspåriga järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan. Det blir med pompa och ståt lovar nuvarande projektchefen Bo Larsson.
– Det är en stor satsning som går i mål och framför allt är det en jackpot för Ale, Lilla Edet och Trollhättan. Självklart kommer det att få stor uppmärksamhet. Alependeln skapar helt nya möjligheter till arbetspendling och goda förutsättningar för hela Götaälvdalen att växa, säger han.

Med tanke på det som stundar är det därför lite anmärkningsvärt att projektchefen plötsligt kliver av.
– Ja, det kan säkert uppfattas märkligt, men jag fick ett smickrande erbjudande att gå vidare till nästa stora infrastruktursatsning i Västsverige, Västlänken. Jag lämnar inte heller BanaVäg i Väst helt, utan kommer att sitta kvar i styrgruppen och invigningen lär jag definitivt inte missa, säger Bo Larsson.

Topptjänst
Att han erbjöds en ny topptjänst har sina skäl. BanaVäg i Väst är unikt på många sätt. Projektet har inte bara hållit tidtabellen, utan också budgeten. Konflikterna har varit få och bara ett enda intrång har hamnat i civildomstol.
– Klimatet hos samtliga inblandade har varit gott. Vi har alla varit lösningsorienterade och alla kommuner har varit positivt inställda. Det har underlättat vårt arbete, menar Bo Larsson som känner en stor stimulans när han ser hur trafiken flyter på delar av nybygget.
– De delar som är klara visar att vi kommer att bidra till något mycket positivt i samhällsutvecklingen. Vägen och pendeltåget kommer att öka Ales attraktionskraft och behovet av nybyggnation kommer bli stort.

2011 har varit det mest intensiva året och produktionskostnaden har uppgått till 3,1 miljarder. Nästa år byggs det väg och järnväg för 2,5 miljarder kronor. Totalt kommer BanaVäg i Väst ha kostat 13,9 miljarder, helt enligt budget.
– Vi har lyckats hålla i pengarna och förutom sträckan Torpa – Stenröset, där vi har en förhöjd risk att inte hinna klart till december 2012, kommer vi att klara tidtabellen också, säger Bo Larsson.

När lokaltidningen ber honom att ta fram något positivt och negativt under projekttiden får han fundera.
– Det finns oerhört många bra faktorer att lyfta fram, men främst är det nog helheten. Att vi lyckats skapa ett nytt kommunikationsstråk mellan Trollhättan och Göteborg som kommer att bidra till oändligt mycket positivt. Sedan önskar man alltid att det hade gått att bygga på ett sätt som hade stört resenärer och boende mindre, men det har inte varit möjligt. Vi har verkligen försökt, säger Bo Larsson.

Ny projektchef för BanaVäg i Väst blir från och med årsskiftet Sara Distner.
– Det känns väldigt bra. Hon har varit med sedan 2004 och är mycket insatt i BanaVäg i Väst.

Mer från övrigt

Fredrik är Sveriges chilikung

Allt började för cirka tio år sedan. Det var då…

Stark gemenskap hos scouterna

Varje onsdag är det full aktivitet i Guntorp. Scoutkåren som…


LNIK är laget i Christians hjärta

Solen skymtar fram mellan de till synes tjocka molnen och…

Senaste nytt

SBTK klara för trean

Tre poäng krävdes för Skepplanda BTK i lördagens bortamatch mot…

Bil och älg i kollision

ALAFORS. Vid 06:45-tiden på lördagsmorgonen krockade en bil med en…

Kocevski segerskytt för Ahlafors IF

Ahlafors tog sin sjunde seger för året och tog sig…

Mycket kul i Medborgarhuset

Medborgarhuset i Alafors utgör platsen för de olika typer av…

SBTK kan säkra seriesegern

Skepplanda BTK har 41 inspelade poäng och leder division 4…

Andreas satsar på roadracing

Fordon med två hjul har alltid intresserat Andreas Kumpumäki och…

Ny ”måste-match” för AIF ikväll

Ettan södra går in i ett avgörande skede. Ahlafors IF…

Musikläraren släpper nytt

Kalle Carlsson kommer från ett musikaliskt hem och i tidig…

Uppskattad frukost på Da Vinciskolan

Förra året vann fem skolor gratis frukost under tre veckor.…

Han är Surtes nye ordförande

Som liten pojk följde Fredrik Gerlin Surtes storhetstid i bandy.…

”Min son vill inte vara där”

Föräldern, som vill vara anonym, berättar att sonen tidigare gick…

Svårt att rekrytera till fritidshemmen

Under hösten 2021 förbättrades personaltätheten på fritidshemmen tillfälligt i Ale,…

Lärarbrist: ”Kommer inte att räcka”

I Ales kommunala förskolor går det, enligt den senaste statistiken…