Bo Larsson lämnar arbetet som projektchef för BanaVäg i Väst ett år före invigningen. Istället antar han samma roll fast för ett ännu större och mer avancerat projekt, Västlänken, tågtunneln under Göteborg.
Bo Larsson lämnar arbetet som projektchef för BanaVäg i Väst ett år före invigningen. Istället antar han samma roll fast för ett ännu större och mer avancerat projekt, Västlänken, tågtunneln under Göteborg.
https://www.alekuriren.se/wp-content/uploads/2011/12/V-50-Bo-Larsson.jpg

Bo Larsson kliver av

NOL. Bo Larsson har levt med BanaVäg i Väst i elva år, men ett år innan invigningen lämnar han tjänsten som projektchef. – Det är med blandade känslor, det här är ju mitt skötebarn, säger han. Istället får Bo Larsson nu ansvaret för 20-miljarderssatsningen, Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg.

NOL. Bo Larsson har levt med BanaVäg i Väst i elva år, men ett år innan invigningen lämnar han tjänsten som projektchef.
– Det är med blandade känslor, det här är ju mitt skötebarn, säger han.
Istället får Bo Larsson nu ansvaret för 20-miljarderssatsningen, Västlänken, tågtunneln under centrala Göteborg.

Hovet är vidtalat. Om exakt ett år invigs nya E45 och den dubbelspåriga järnvägen mellan Göteborg och Trollhättan. Det blir med pompa och ståt lovar nuvarande projektchefen Bo Larsson.
– Det är en stor satsning som går i mål och framför allt är det en jackpot för Ale, Lilla Edet och Trollhättan. Självklart kommer det att få stor uppmärksamhet. Alependeln skapar helt nya möjligheter till arbetspendling och goda förutsättningar för hela Götaälvdalen att växa, säger han.

Med tanke på det som stundar är det därför lite anmärkningsvärt att projektchefen plötsligt kliver av.
– Ja, det kan säkert uppfattas märkligt, men jag fick ett smickrande erbjudande att gå vidare till nästa stora infrastruktursatsning i Västsverige, Västlänken. Jag lämnar inte heller BanaVäg i Väst helt, utan kommer att sitta kvar i styrgruppen och invigningen lär jag definitivt inte missa, säger Bo Larsson.

Topptjänst
Att han erbjöds en ny topptjänst har sina skäl. BanaVäg i Väst är unikt på många sätt. Projektet har inte bara hållit tidtabellen, utan också budgeten. Konflikterna har varit få och bara ett enda intrång har hamnat i civildomstol.
– Klimatet hos samtliga inblandade har varit gott. Vi har alla varit lösningsorienterade och alla kommuner har varit positivt inställda. Det har underlättat vårt arbete, menar Bo Larsson som känner en stor stimulans när han ser hur trafiken flyter på delar av nybygget.
– De delar som är klara visar att vi kommer att bidra till något mycket positivt i samhällsutvecklingen. Vägen och pendeltåget kommer att öka Ales attraktionskraft och behovet av nybyggnation kommer bli stort.

2011 har varit det mest intensiva året och produktionskostnaden har uppgått till 3,1 miljarder. Nästa år byggs det väg och järnväg för 2,5 miljarder kronor. Totalt kommer BanaVäg i Väst ha kostat 13,9 miljarder, helt enligt budget.
– Vi har lyckats hålla i pengarna och förutom sträckan Torpa – Stenröset, där vi har en förhöjd risk att inte hinna klart till december 2012, kommer vi att klara tidtabellen också, säger Bo Larsson.

När lokaltidningen ber honom att ta fram något positivt och negativt under projekttiden får han fundera.
– Det finns oerhört många bra faktorer att lyfta fram, men främst är det nog helheten. Att vi lyckats skapa ett nytt kommunikationsstråk mellan Trollhättan och Göteborg som kommer att bidra till oändligt mycket positivt. Sedan önskar man alltid att det hade gått att bygga på ett sätt som hade stört resenärer och boende mindre, men det har inte varit möjligt. Vi har verkligen försökt, säger Bo Larsson.

Ny projektchef för BanaVäg i Väst blir från och med årsskiftet Sara Distner.
– Det känns väldigt bra. Hon har varit med sedan 2004 och är mycket insatt i BanaVäg i Väst.

Mer från övrigt

Glada miner på SD:s valvaka

Sverigedemokraterna ser just nu ut att bli Sveriges näst största…

Barnpanelen: Tankar kring valet

I samarbete med eleverna i årskurs 1 och 3 på…

Trotjänare med ett pannben av stål

Emilia flyttades upp till A-laget redan som 13-åring och försvarsgeneralen…

Utvecklad brand i industrilokal

KOLLANDA. Det brinner just nu i en verkstadslokal i Kollanda.…

Senaste nytt

En femetta som tar AIF närmare ettan

Med tre omgångar kvar av division 2 norra Götaland toppar…

Drunkningstillbud i älven

Det var vid lunchtid på söndagen som räddningstjänsten larmades till…

Varm komedi med Marianne Mörck

”Britt-Marie var här” är berättelsen om samhällen vid vägar där…

Omstart i livet för Nazar Ali Nazari

September, strålande sol och klarblå himmel. Nazar Ali Nazari njuter…

Kilanda marknad på lördag

KILANDA. Nu på lördag, den 24 september, arrangeras Kilanda marknad.…

”Alla människor är lika mycket värda”

Namnet LEVA-huset, som inryms i fastigheten mitt emot ICA Boström,…

Tränare, spelare och ordförande i Surte

Linus Warnholtz tillbringar mycket tid i Bohushallen och denna sena…

Föreningsutvecklare är på plats

Fredrik Hermansson har en gedigen bakgrund inom föreningslivet, men han…

Här får eleverna en andra chans

Sedan hösten 2021 erbjuder Ale gymnasium fyra yrkesintroduktionsutbildningar (IMY): barnskötare,…

Alependeln påverkas efter elfel

Ett elfel som inträffade på Göteborgs centralstation, strax efter klockan…

Dahlberg har hittat hem

Dagens träningspass är över och Pontus Dahlberg slår sig ner…

”Det finns en osäkerhet på bostadsmarknaden”

Enligt siffror från Svensk Mäklarstatistik går prisutveckling fortsatt upp i…

Så blir kommunfullmäktige i Ale och Lilla Edet

ALE Socialdemokraterna  Dennis Ljunggren, 49 år, Nödinge Elaine Björkman, 75…