BOHUS. Det har talats om Klädkällarens planer i Stora Viken i många år.
Nu är premiären för ett gigantiskt varuhus bara ett år borta.
– Vi vill skapa något unikt, inte bara en vanlig handelsplats, utan målet är att betraktas som ett utflyktsmål, säger entreprenören Peter Lindberg.
24 februari 2013 stänger Klädkällaren sin butik i Hjällbo. En lång epok är då över, men bara några veckor senare skrivs ett nytt kapitel. Företaget öppnar då en ny spännande butik i samma anda – 10 km norrut. Marken i Stora Viken mellan Nödinge och Bohus förvärvades redan 2003, men planeringen och bygget av ett nytt varuhus har tagit tid.
– Främst har det handlat om utbyggnaden av infrastrukturen. Utan en avfart hade vi aldrig vågat satsa på den här etableringen. Sedan allt blev klart med trafikplatsen har vi varit ute på en fantastiskt rolig och spännande resa. Förutsättningarna och miljön i Stora Viken är helt unika. Våra kärnvärden om att erbjuda kunden ett brett sortiment till riktigt pressade priser i kombination med en enastående miljö känns riktigt exklusivt. Det här kommer bli bra, lovar Peter Lindberg.
Att de inte bara tror på om-
etableringen, utan är övertygade om den, vittnar satsningen om. Totalt kostar satsningen närmare 100 Mkr. Bara byggnationen av Ale Torg i Nödinge går att jämföra med när det gäller handelsetableringar i Ale. Torget såldes 2006 till Fastighets AB Balder för 150 Mkr.
– Det är ett enormt projekt att hålla ihop, men nu känner vi att helheten är klar. Butiken om 6500 kvm går i markplan med små etagehöjningar. Vill du inte gå in i butiken, utan bara käka eller ta en fika väljer du det. Bara att komma hit och sätta sig i vår härliga utemiljö ska vara en upplevelse, utbrister Peter Lindberg som funderar mycket kring restaurangdelen.
Konferens?
– Det kanske blir utrymme för konferenser i herrgårdsbyggnaden, men samtidigt vill vi göra den tillgänglig för alla matgäster. Vi får hitta en bra lösning. Allt måste inte vara klart om ett år. Vissa saker kanske måste få mogna och växa fram. Vi får se vad som efterfrågas. Helt klart är dock att nedre plan i herrgården ägnas åt handel. Här vill vi sälja interiör och allt du ser ska vara till salu.
Byggnaderna i Stora Viken, inklusive herrgården, integreras och kunderna kommer att kunna gå ett inspirerande varv som på sikt kan bli ännu längre. Det är en maffig upplevelse att nu se hur bygget börjar ta form, vilka enorma ytor det handlar om och att den gamla kulturhistorien delvis får leva kvar. Några problem att fylla varuhuset med innehåll verkar inte existera, tvärtom.
– Det finns möjlighet att ganska lätt utöka med ytterligare 1500 kvm och självklart kan vi alltid bygga till. Tomten är stor, men vi har sagt att först ska vi få kunderna att hitta hit och sätta snurr på butiken. Resten ger sig med tiden. Vår uppfattning är att Stora Viken kan bli en attraktion, ett utflyktsmål och en handelsplats med unika egenskaper. Hur och med vilken inriktning den ska utvecklas i framtiden återstår att se, säger Peter Lindberg.