ÄLVÄNGEN. Ulf Tangberg 15-årsjubilerar som ägare till Colorama.
Älvängens Färghandel har dock en historia som sträcker sig betydligt längre tillbaka i tiden.
– Förhoppningsvis kan vi finnas kvar på orten i många år framöver. Jag hoppas att vi kan växa i takt med samhället, säger Ulf till lokaltidningen.
Det var 1938 som Gunnar Andersson och hans hustru Elsa, tidigare apoteksbiträde, började sälja kemikalier och hemlagade salvor i Älvängen. Butiken inrymdes i källarlokalen på nuvarande Allans. Sortimentet utökades allt eftersom och kom snart att omfatta både tapeter och färg.
1944 flyttade verksamheten till nuvarande lokaler och 1960 tog Sören Gunnarsson över rörelsen. Under hans ledning utvecklades butiken till en traditionell färghandel med en avdelning för parfymeri.
– Det har hänt en hel del under de 15 år som jag haft ansvaret för butiken. Förr sålde vi burkar och tapetrullar, nu säljer vi miljöer. Det är inte burken i sig som är intressant för kunden utan hur slutresultatet blir. Vi skulle vilja utveckla den delen ytterligare, men ytan är begränsad, säger Ulf Tangberg som också berättar att urvalet av färgkulörer fullkomligen har exploderat.
– När jag började så fanns ett 100-tal kulörer att välja bland, nu finns det säkert 8 000. Numera bryter vi färgen, tidigare stod det färdigblandad färg på hyllan.
Vilka färger är populärast hos de som ska måla om sitt hus?
– Utomhus är det vitt och grått i olika nyanser som dominerar.
Vilket tapetmode gäller?
– Fortfarande väljer många en fondvägg där det går mot större och större mönster på tapeten. Trendigt när det gäller färger är lime och orange.
Hur ser du på framtiden, vilket segment tenderar att öka?
– Tapeter är ett växande produktområde, nyligen tog vi in ytterligare en leverantör i butiken. Allt fler kunder väljer att tapetsera på egen hand. De nya tapeterna är betydligt lättare att sätta upp eftersom du limmar direkt på väggen. Tapeterna är i regel ganska kraftiga och går inte sönder så lätt.
Blir hemmafixarna fler?
– Diverse tv-program med snickeri och inredning har skapat ett intresse hos folk och det märker vi av.
Hur ser du på framtiden?
– Ombyggnationen i centrum medförde att vi tappade många kunder, bland annat en del målerifirmor som inte kunde ta sig fram till butiken. Alla har inte kommit tillbaka, men sakta men säkert börjar vi återhämta oss. Älvängen är ett samhälle som växer och det vill vi också göra, säger Ulf.