ALAFORS. I tisdagens upplaga av Göteborgs-Posten publiceras en artikel över elpriserna i Västsverige.
I artikeln påstås bland annat att Ale El skulle ha det dyraste priset för lägenhetskunder av alla elhandelsbolag i Västsverige vilket är direkt felaktigt.
– Det är fruktansvärt olyckligt och skadar vårt varumärke. Det känns som en kniv i ryggen, säger vd Stefan Brandt.
Anledningen till de felaktiga uppgifterna i morgontidningens prisjämförelse är att GP använt sig av den kommersiella prisjämförelsesajten ”Elprisguiden”.
– Elprisguiden tar betalt av olika elhandelsbolag för att förmedla elhandelskunder. Vi har dock valt att inte anlita Elprisguiden vilket kanske skulle kunna vara en anledning till att de inte heller redovisar våra prisuppgifter rätt, säger Malin Flysjö, marknadsansvarig på Ale El.
– För högsta tillförlitlighet anser jag att GP borde ha använt den statliga prisjämförelsesajten ”Elpriskollen”, som administreras av Energimarknadsinspektionen och dit samtliga elhandelsbolag är skyldiga att alltid rapportera sina aktuella priser.
I tidningsartikeln tilldelas Ale El en oförtjänt jumboplats för rörligt elpris 2 000 kWh/år (lägenhetskunder) och dessutom blir företaget fråntagna en femteplats i barometern över rörligt elpris 20 000 kWh/år (villa).
– Vi skulle ha haft plats 29 av 110 respektive plats 5 av 109 om prisjämförelsen genomförts på saklig och rättmätig grund, säger Malin Flysjö.
Du låter irriterad?
– Det är jag! Eftersom vi profilerar oss som en schysst leverantör, ett elhandelsbolag som kunderna verkligen kan lita på så råder det inga tvivel om att GP:s felaktiga uppgifter går stick i stäv med vår värdegrund. Vi använder oss inte av tillsvidarepriser, vi tillämpar korta uppsägningstider och förlänger inga avtal per automatik. Som kund ska man känna sig trygg hos Ale El.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Några har ringt till oss och då har vi fått förklara vad som blivit fel. Problemet är de kunder som vi inte når ut till utan som vänder oss ryggen efter att ha tagit del av den felaktiga informationen i GP. Därför är vi oerhört mån om att kunder som har frågor hör av sig till oss, säger Carina Falk, som sitter i kundtjänst.
– Prisjämförelsen i GP speglar inte verkligheten. Rätt ska vara rätt, avslutar Malin Flysjö.