ÄLVÄNGEN. 10 år efter stängningen av Konsum Älvängen slog Coop Extra upp dörrarna i onsdags.
Intresset var som väntat mycket stort för premiären och 30 barn från Alvhem förskola fick äran att klippa bandet.
– Det är framtidens kunder, så det kändes helrätt, jublade Tobias Håkansson, butikschef.
Konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg har inte snålat på satsningen i Älvängen. Butiken beskrivs som Sveriges idag finaste Coop Extra.
– Det finns ingen som för tillfället kan matcha det här bygget, men vi bygger ju nya hela tiden De generösa ytorna, inredningen och mervärden som eget bageri och en stor härlig färskvaruavdelning med manuell betjäning. Bättre än så här blir det inte, sa vd för konsumentföreningen Bohuslän Älvsborg, Ronnie Wångdahl.
På onsdagen var det så dags för invigning. Alvhems förskola hade bjudits in och fått det stora uppdraget att klippa det blågula bandet utanför entrén. Under den första timmen passerades entrédörrarna av 500 personer.
– Fantastiskt! Som vi har längtat. Målet har varit att skapa Älvängens bästa matbutik, nu hoppas vi kunna leva upp till det, sa Tobias Håkansson till premiärbesökarna som köade på utsidan.
Det är en stor och rymlig butik med mervärden som eget bageri, där fyra heltidsanställda bagare kommer att baka allt från grunden, en manuell delikatessdisk som även erbjuder fisk och skaldjur. Det som har chockerat mest är kanske ändå öppettiderna, 6-23.
– Du kan bara konkurrera med priset till en viss gräns, sen är det andra egenskaper som sortiment, service och öppettider som avgör var kunden väljer att handla, säger Tobias Håkansson som också inser att etableringen kommer att få konsekvenser för övriga livsmedelshandlare.
– Det är ofrånkomligt, men Älvängen förtjänar en butik som denna. Vi förstår självklart att vi kommer att ta en hel del av den befintliga marknaden, men vi hoppas absolut att kunna få flera alebor att handla hemma istället för att lämna kommunen. Det finns en del att hämta hem, menar han.
Huvudkonkurrenten i Ale är ICA Kvantum Ale Torg. Handlare Marianne Sjöö inser att konkurrensen nu ökar, men är väl förberedd.
– Självklart har vi en strategi för att bemöta den här situationen. Vi har respekt för alla konkurrenter och förstår att vi nu blir fler som vill vara med och dela på kakan. Vårt mål är att fortsätta vara kundens främsta val och det ska vi uppnå genom att värna våra kunder samt att bibehålla butiken i toppskick.
Att det skulle gå att hämta hem några miljoner genom att minska utflödet av handel tror hon inte.
–Vi har redan uppnått vad som är möjligt att sälja livsmedel för i Ale och något inflöde av handel känns inte heller som en rimlig utveckling.
Det var klackarna i taket under premiärdagarna. När lugnet lagt sig finns det ett besvärande moment som kan begränsa framgången, bristen på parkeringar. Ett faktum som inte är löst i en handvändning.
Hur upplevde du Coop Extra?
Foto: Allan Karlsson