ALAFORS. Den 1 september gick startskottet för Ale El som elhandelsbolag.
De första veckorna har inneburit ett stort tryck på företagets kundservice.
– Det har gått över förväntan och vi har en god tillströmning av nya kunder, säger Stefan Brandt, vd på Ale El.
Fortsätter det på den här inslagna vägen får vi snart utöka vår kundservice, så att vi även fortsättningsvis kan leva upp till vår devis: Nära, Tryggt, Enkelt, säger Brandt.
Vad är kundernas huvudargument till att teckna avtal hos er?
– Att man får en kontakt i alla frågor som rör elförsörjningen vilket förbättrar servicen. Det innebär också att man får elnät och elhandel samlat på en faktura. Det finns en familjär stämning i Ale som värnar om det lokala och det känner vi av, säger Malin Flysjö, marknadsansvarig för elhandelsverksamheten.
Hur många har fokus på priset?
– Inte så många som man kan tro. Vår ambition är att över tid kunna ge våra kunder ett långsiktigt bra pris. Det budskapet tror jag att vi har lyckats förmedla ganska bra. Det är här som tryggheten kommer in i bilden. Man ska inte behöva ha någon juridisk bakgrund för att läsa våra avtal. Raka rör gäller, säger Malin Flysjö.
Hur var era kundaktiviteter i Älvängen och på Ale Torg?
– Otroligt lyckade! Vi delade ut cirka 300 tygkassar i Älvängen och resterande 700 gick åt som smör i solsken när vi besökte Ale Torg. Vi har dessutom fått positiv respons på vår nya hemsida. Vi har inte behövt ringa eller knacka dörr för att få nya kunder.
Hur påverkas elpriset av den senaste tidens kraftiga regnande?
– Elkunderna gynnas av detta. Producenterna har tillfälligt tappat makten över elmarknaden, vilket är ett motsatsförhållande till hur det var i vintras. Vattenmagasinen är välfyllda jämfört med i fjol vid den här tiden. Det trycker ner priset, säger Stefan Brandt.
Fast eller rörligt elpris, vad är att rekommendera?
– Just nu gynnas de som ligger på rörligt elpris då det följer spotmarknaden, men rörligt elpris innebär också en risk om elpriserna skjuter i höjden. Om man känner sig osäker inför vintern rekommenderar vi våra kunder ett 6-månaders avtal, då vet man vilket elpris man får. När det fasta avtalet löper ut övergår det automatiskt till rörligt elpris igen, dvs inget dyrt tillsvidarepris, en lösning som är mycket uppskattad av våra kunder.
Betyder välfyllda vattenmagasin att elpriset inte riskerar att skjuta i höjden på samma sätt som den gångna vintern?
– Nej, det är ingen garanti. Elkunderna gynnas av att det finns mycket vatten i magasinen, men förutsättningarna förändras hela tiden. Så fort det blir kallare ser vi en ökning av spotpriset. Var priset kommer att landa är omöjligt att säga, det är ungefär som att förutspå vädret i februari eller juli, säger Stefan Brandt.
Ale El har tidigare kritiserat oseriösa jämförelsesajter för elpriser på Internet. Nu har Svensk Energi uppmärksammat problemet och fört fram sina synpunkter till Konsumentverket.
– Det är väldigt bra att denna kritik nu har kommit upp till ytan. Vi har inte bett att få delta på dessa sajter, men finns med där ändå av någon anledning. Vi kunde se att våra priser inte var riktiga. En sajt som vi däremot kunde se att elpriserna var korrekta på var på den icke kommersiella sajten elpriskollen.se.
– Det finns fler aspekter på oseriösa sajter som upprör oss på Ale El, exempelvis ”lockpriser” där man tecknar avtal som man i princip måste säga upp samma dag som man tecknar det, eftersom det går över i en helt annan avtalsform inom kort. Elpriskollen har inte med sådana ”lockerbjudanden”, därför anser vi att den sajten är seriös. Mitt råd är att se upp med ”lockerbjudanden”, dyra tillsvidarepriser och ”dolda” marginaler i elcertifikatskostnad, avslutar Stefan Brandt.