Grönamässan.se är egentligen det fullständiga namnet på det som Nols Företagscenter, Svenska Hus och Götaälvdalen.se står bakom. I samband med att planeringen av Alemässan strandade kläcktes idén om att genomföra en mässa med fokus på miljön.
– Tanken har jag haft länge, men det hade varit svårt att konkurrera med Alemässan. När den ställdes in uppstod dessutom ett behov hos en del företag och intresset visade sig faktiskt vara större än vad vi förutspått, säger Bo Larsen.
På Nols företagspark kommer nu ett mässområde att byggas upp som sträcker sig från Ewas Matglädje och bort till friskvårdskedjan Life.
– Vi kommer att ha en tipspromenad med finfina priser som förhoppningsvis ska leda besökarna genom samtliga montrar och utställare. Många minns nog Tudors industriområde som något smutsigt och miljöfarligt, nu vill vi visa en annan sida, den gröna, säger Larsen.
Ekomat
Ekomat är ett naturligt innehåll på mässan. Ett antal ekogårdar ställer ut hos Ewas Matglädje och det finns goda möjligheter att provsmaka. Som ett del i arrangemanget kommer också Gröna Mässan att dela ut sitt miljöpris till en etablerad Aleföretagare.
– Det hoppas vi kan bli en stolt tradition som återkommer årligen, säger Larsen.
Kändisvarning råder också runt den tidigare schlagerkungen, Janne Lucas, som uppträder på mässan. Stort intresse riktas också runt upptäckten av ett sannolikt vikingaskepp. En av männen bakom detta är just mässgeneralen Bo Larsen själv.
– Vi kommer förhoppningsvis att presentera nya, helt unika bilder, på skeppet. Vi hoppas att just det här fyndet ska bli något som sätter Ale på kartan och som kan bli navet i vårt projekt att skapa grön turism i Göta älvdalen. Vi vill att Ale ska vändas från att i folkmun kallas för en grå kommun till att istället vara en grön och skön plats att vistas på. Göta älvdalen får gärna återfå namnet Gröndalen, säger Bo Larsen innan arbetet med mässförberedelserna åter tar fart.