Från att ha varit ett renodlat elnätbolag kommer Ale Elföreningen inom en snar framtid också kunna erbjuda försäljning av el. På så sätt vill Ale Elförening bli en komplett elleverantör.
– Vi måste bredda oss. För att finnas kvar om 20 år behöver vi ha ytterligare ett ben att stå på. Elhandel är ett led i den utvecklingen, säger Robert Aronsson.
Ale Elförening har gjort stora investeringar på senare år, bland annat har samtliga kunders elmätare bytts ut vilket motsvarat en kostnad på cirka 20 miljoner kronor. Bolaget har också övertagit huvudmannaskapet för Vattenfalls 20 kV-ledningar i elföreningens distributionsområde samt sex större transformatorstationer. Det skedde den 1 juli förra året. Den investeringen gynnar elföreningens elnätkunder kostnadsmässigt redan idag och inte minst på sikt.
– Ale Elförening är på offensiven. Jag har själv suttit med i styrelsen i 18 år och den utveckling vi ser nu är mycket intressant. Vi anpassar oss till nya förutsättningar och möjligheter, säger Rolf Alkenhoff.
Ale El blir det gemensamma varumärket för nät- och elhandelsbolaget. Den nya verksamheten startar upp i maj, men det är först efter sommaren som försäljningen förväntas komma igång.
– Vi har anställt en person, Malin Flysjö, som får det operativa ansvaret för elhandelsverksamheten. Sedan finns det fler i organisationen som har kunskap och erfarenhet av elhandel och elförsäljning som också kommer att vara engagerade i arbetet. Malin kommer närmast från Bergen Energi, men har tidigare jobbat med elhandel och elförsäljning på Fortum. Hon börjar hos oss i april, förklarar vd Stefan Brandt och fortsätter:
– Framförallt kommer vi att marknadsföra oss mot våra egna nätkunder, det vill säga nästan alla alebor och ett antal boende i Lilla Edets kommun. Det är där som vi kommer att ha störst fokus. Vi vill skapa mervärden för lokalbefolkningen, men det är även troligt att vi kommer få kunder utanför vårt nätområde framöver.
Vad blir ledorden för att lyckas med satsningen fullt ut?
– Enkelhet, trygghet och närhet. Vi blir en komplett elleverantör, kunderna får allting samlat på en faktura och det blir en kontaktväg. Tryggheten består bland annat i vår leveranssäkerhet, hög servicenivå, vi bevakar svängningar på elmarknaden och kan både hantera och kommunicera det på ett bra sätt. Närheten finns i vår lokala närvaro, vi kan agera snabbt och kunderna kan söka upp oss på plats här i Alafors, säger Stefan Brandt.
Hur viktigt är priset för att kunna hävda sig i konkurrensen?
– Vi kommer jobba väldigt hårt för att ha ett konkurrenskraftigt pris. Det ska också bli en trygghet för kunden. Samtidigt gäller det att skapa andra mervärden, men grundinställningen är att Ale El också ska vara attraktivt rent prismässigt, säger Brandt.
– Det gäller att vi lyckas i vår marknadsföring och når ut med budskapet på rätt sätt, att våra kunder ser värdet i at ha en kontakt och samma leverantör, säger Stefan Brandt.
– Jag tror och hoppas att våra kunder uppfattar oss som en trygg och professionell leverantör. När vi ser till leveranssäkerhet är vi nästan hundraprocentiga. I fjol var siffran 99,99996%, räknat på driftstörningar för våra kunder i genomsnitt i Ale Elförenings nät, och det är klart bättre än riksgenomsnittet. De få och korta driftstörningar som vi hade berodde i huvudsak på all byggnation och vägarbeten, vanligtvis avgrävda kablar.
Energimarknadsinspektionen är den myndighet som övervakar elnätföretagens leveranssäkerhet och elnätavgifter. Vad gäller elnätavgifter har myndigheterna delat in elnätföretagen i fyra kategorier. Ale Elförening ligger i den kategorin som har lägst debiteringsgrad (nätavgifter i förhållande till antal transformatorstationer, ledningslängder och en del andra parametrar). Ale Elförening har aldrig varit föremål för granskning av Energimarknadsinspektionen.
– Det känns tryggt att veta när vi nu ger oss in i ett nytt affärsområde, avslutar Stefan Brandt.