ALAFORS. 4,5 miljoner besökare och en omsättning om 4,2 miljarder kronor.
Ullared är inte längre en lågprisaffär.
Verkställande direktören, Boris Lennerhov, berättade istället för nyfikna aleföretagare om hur de idag har utvecklats till Skandinaviens största utflyktsmål.
Det blev en inspirerande företagarkväll i onsdags. 170 åhörare på plats i Medborgarhuset i Alafors fick lyssna till entreprenören som har varit med och utvecklat Sveriges mest kända handelsplats, Gekås i Ullared. Boris Lennerhov har varit med sedan år 2000 och färden har gått i en hissnade takt. Bara för att få grepp om storleken kan noteras att företaget idag omsätter tre gånger så mycket som hela Ale kommun, men Ullared är mer än ett paradis för shoppingsugna.
– Vi jobbar hela tiden med att utveckla sidoverksamheterna. Det har vi lyckats ganska bra med. Liseberg har 3 miljoner besökare, vi har 4,5 miljoner. Det gör oss till Skandinaviens största utflyktsmål och det ska inte Liseberg gråta över för ju fler familjer som handlar hos oss, desto fler har råd att åka till attraktionen i Göteborg, sa Boris Lennerhov.
Numera vill Gekås gärna att kunderna stannar över natt.
– Vi har en populär stugby som vi ständigt bygger ut, där alla kan förbereda sig genom att bland annat koppla av i en badtunna. I februari 2013 öppnar vi ett konferenshotell som vänder sig till en annan målgrupp. Det blir spännande.
Vad ligger då bakom framgångarna i Ullared?
– Vårt främsta argument är att allt vi erbjuder ska vara extremt prisvärt. Vi har ett kundfokus som jag tror är ganska unikt, dessutom otroligt många lojala medarbetare som gör shoppingen till ett nöje. Inte mindre än tre gånger per vecka tvingas vi fylla på hela varuhuset med varor, då vill det till att ha personal som ställer upp, svarade Boris Lennerhov med ett ständigt leende på läpparna.
Den typiska kunden i Ullared är en kvinna, 42 år, som lever i ett hushåll med tre personer. Hon har åkt 22 mil enkel resa och gör om resan ytterligare en gång innan året är slut. Den genomsnittliga kunden handlar för 2700 kronor.
– Kvinnorna är vi oerhört angelägna om och hotbilden utgörs av mannen, men vi försöker se även det som en möjlighet. Kan vi få mannen att trivas ännu bättre kan vi fortsätta utvecklas. Idag tröttnar han redan efter två timmar och därför har vi lagt ner mycket tid på att hitta attraktioner som intresserar honom. Vi har öppnat en sportsbar, självklart i anslutning till damkonfektionen. Då har både hon och han att göra. Det gör också att kvinnan kan få ro att handla, vilket vi är ytterst måna om…
Alla framgångar till trots ser Boris Lennerhov en stor utvecklingspotential i Ullared.
– Vi kan bli bättre på allt och målet är att förbättra 100 saker med en 1% och inte som många andra gör, försöka förbättra ett område med 100%. Vi vill utveckla allt, men i små steg.
Kommunstyrelsens ordförande Mikael Berglund (M) tog sedan chansen att presentera Erik Lidberg som tillträder tjänsten som kommundirektör i Ale nu på onsdag.
– Ett av Eriks främsta uppdrag blir att engagera sig i näringslivsfrågorna. Vi måste skapa ett klimat som både vi och ni känner är acceptabelt, sa Berglund och Erik Lidberg fyllde i:
– Jag har en del erfarenhet från andra kommuner. En del kanske kan fungera här, men först och främst ska vi lyssna till er och idén om ett näringslivsråd låter spännande.
PER-ANDERS KLÖVERSJÖ